Dansk Folkeparti vil have langvarig aftale om registreringsafgift

Årligt tilbagevendende forhandlinger om registreringsafgiften på biler skal være slut, mener regeringens støtteparti. LA afviser.

Dansk Folkeparti vil have et længerevarende forlig om registreringsafgifter, men det ser Liberal Alliance som en dårlig idé. Her ses de to partiers ledere, Kristian Thulesen Dahl og Anders Samuelsen, ved et møde i Publicistklubben efter folketingsvalget i 2015. (Foto: KELD NAVNTOFT © Scanpix)

Dansk Folkeparti vil klippe ørerne af den kanin, som Liberal Alliance tre år i træk har hevet op af hatten i forbindelse med finanslovsforhandlingerne.

Både sidste år og forrige år havde Liberal Alliance held med at få sænket registreringsafgiften på biler på finansloven, og i år forhandles der endnu engang om en lavere registreringsafgift.

Men Dansk Folkeparti ønsker nu at forligsbinde en kommende aftale om at ændre registreringsafgiften. Det skal sikre, at aftalen er gældende i flere år, og at ingen aftalepartier dermed kan kræve afgiften ændret fra år til år.

- Det er tredje gang, at vi forhandler registreringsafgift nu, og det er blevet sådan, at man ikke længere handler bil i Danmark efter sommerferien, for der sker nok noget på finansloven. Og det går altså ikke, at man lægger et helt marked dødt i et halvt år ad gangen, siger Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen.

- Vi vil allerhelst lave det her som forlig. Simpelthen for at få ro på markedet, siger han.

René Christensen henviser til, at bilforhandlere i Danmark melder om mangel på kunder, når politikerne på Christiansborg forhandler om at ændre på registreringsafgiften.

Kunderne venter simpelthen med at købe bil, indtil en eventuel sænkelse er forhandlet på plads, lyder det fra bilbranchen.

Vil omlægge systemet

Et politisk forlig er ikke juridisk bindende, men på Christiansborg er der en mangeårig praksis for, at partier ikke har mulighed for at kræve ændringer i et eksisterende forlig, med mindre hele forligskredsen kan blive enige. Alle forligspartier har altså en slags vetoret overfor ændringer.

Formålet med systemet er at sikre ro om store politiske aftaler, som eksempelvis boligskatteforliget, der blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget i foråret.

Hvis et parti vil opsige et forlig, skal det ske op til et valg, og så vil partiet være frit stillet efter valget.

Mens regeringen har foreslået at sænke registreringsafgiften på alle biler til 100 procent, har Dansk Folkeparti i stedet lagt op til at ændre hele bilbeskatningssystemet, så man i højere grad gør det billigere at købe sikre og miljørigtige biler.

Store benzinslugere skal til gengæld være dyrere, har DF-formand Kristian Thulesen Dahl slået fast.

Og det skal altså ske i form af et langtidsholdbart forlig, som ikke kun behøver at bestå af partierne i blå blok, mener Dansk Folkeparti.

- Vi har bestemt ikke noget imod at lave brede forlig, for det gode ved brede forlig er, at de også holder efter et valg. Så vi har ingen selvstændig interesse i at lave smalle forlig, siger finansordfører René Christensen.

Han understreger dog, at det er regeringen, der inviterer til forhandlingerne om registreringsafgiften, og indtil videre er det – foruden de tre regeringspartier – udelukkende Dansk Folkeparti, som er blevet inviteret.

LA: Dårlig ide med forlig

En af Liberal Alliances store mærkesager er helt at afskaffe registreringsafgiften, og med et forlig på området, vil partiet ikke længere have mulighed for at foreslå gradvise lempelser på området år efter år.

Finansordfører Joachim B. Olsen (LA) er derfor ikke overraskende modstander af tanken om at gøre en kommende aftale om registreringsafgiften til et forlig, der løber over flere år.

- Jeg synes ikke, det er en god idé. Det synes jeg ikke, fordi det at lave et forlig, der gør, at man ikke kan skrue op og ned på skattesatser, betyder jo potentielt, at et lille parti kan blokere for, om du kan skrue op eller ned for noget, siger Joachim B. Olsen.

- Det er ikke rimeligt, når det handler om statens budgetter, siger han.

LA-ordføreren ser forslaget fra Dansk Folkeparti som et forsøg på at stikke en kæp i hjulet på Liberal Alliance, så partiet ikke fremover får mulighed for at kræve lavere registreringsafgift, som det har gjort op til de senere års finanslovsforhandlinger.

- Det er jo nok det, det handler om, siger Joachim B. Olsen.

Det har ikke været muligt at få et interview med skatteminister Karsten Lauritzen (V).

I et skriftligt svar peger han dog på, at regeringen vil lytte til Dansk Folkepartis forslag ved forhandlingsbordet.

- Det er jo et helt legitimt ønske, som vi naturligvis lytter til. Regeringen ønsker også at sikre ro omkring bilbeskatningen. Det er blandt andet derfor, at vi er varsomme med at foreslå en teknisk afgift, som netop vil skabe usikkerhed i flere år frem. Men det drøfter vi selvfølgelig i forhandlingerne, lyder det fra skatteminister Karsten Lauritzen.