DF'eren der får trafikken til at glide med smørrebrød og uartige vittigheder

PORTRÆT: Med Kim Christiansen som drivkraft fik transportminister Ole Birk Olesen et "gult kort". DF'eren står i spidsen for en helt særlig kreds af ordførere i Folketinget.

Dansk Folkepartis Kim Christiansen med sin kone Pia Adelsteen, der også er DF-folketingsmedlem, på Christiansborg Slotsplads. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Pludselig slog det gnister.

Under de afgørende forhandlinger om Togfonden i 2013 kom Dansk Folkepartis Kim Christiansen på kollisionskurs med Henning Hyllested fra Enhedslisten.

Dansk Folkeparti ønskede ikke en bro over Vejle Fjord, men ville til gengæld gerne have en ny jernbane til Billund. Enhedslisten var uenig.

Det fik forhandlingerne til at trække i langdrag, og Henning Hyllested oplevede en stædig og meget lidt fremkommelig Kim Christiansen, som ifølge Enhedslistens ordfører blev holdt i kort snor af DF-formand Kristian Thulesen Dahl, som er valgt i Vejle-området.

Vi er nogle af transportordførerne – blandt andet Kim Christiansen og jeg – som sætter mere pris på et godt stykke smørrebrød end en sund ciabatta-bolle

Kristian pihl lorentzen (V)

- Det var skarpt, og det var en voldsom udveksling, vi havde. Men det var trods alt verbalt. Jeg var ikke ved at rejse mig op og klappe ham en, siger Henning Hyllested.

Ifølge deltagere på mødet blev et fysisk sammenstød nærmest kun undgået, fordi Enhedslistens daværende finansordfører, Frank Aaen, lagde sig imellem.

- Jeg har tit sagt efterfølgende til Frank Aaen, at det var godt, du var der, Frank. Men jeg blev sgu gal. Det skal jeg ærligt indrømme. Det blev Kim så også, og når det kommer op i det leje, så er han ikke meget for at blive talt imod. Men det er jeg jo vant til fra havnen, hvor jeg kommer fra. Så det anser jeg ikke for at være et stort problem, siger den tidligere havnearbejder Henning Hyllested.

- Siden er det gået fint. Der har jeg oplevet ham som den type, jeg selv er. Nå, ja, det skændtes vi om, og vi var meget uenige, men vi skal videre herfra. Vi er kommet rigtig godt ud af det siden, siger han og fremhæver blandt andet indsatsen mod social dumping på transportområdet, som et område, hvor Enhedslisten og Dansk Folkeparti arbejder godt og tæt sammen.

SF-formand Pia Olsen Dyhr var dengang transportminister og formåede på vegne af SRSF-regeringen til sidst at lande en bred aftale om Togfonden med deltagelse af både Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

Men det holdt hårdt, husker hun.

- Den faldt på plads, men jeg tror egentlig, det er meget godt, at man kommer af med det, man tænker, i stedet for, at der er sådan en underliggende uenighed. Så hellere få det frem i lyset, og det kan man være sikker på med Kim. Til gengæld er det også dejligt, at når det først er ude, så er vi videre. Der er ikke noget med at bære nag, siger Pia Olsen Dyhr.

Veludviklet politisk sans

I denne uge har Kim Christiansens temperament og bramfrihed atter været et tema på Christiansborg.

Den erfarne transportordfører fra Dansk Folkeparti gik forrest i kritikken af transportminister Ole Birk Olesen (LA), som ifølge et flertal i Folketinget ikke har orienteret Folketingets partier tids nok om de alvorlige økonomiske problemer i Postnord.

Kim Christiansen kaldte undervejs ministeren for både arrogant og inkompetent, og sagen fik sin foreløbige afslutning, da Ole Birk Olesen i onsdags officielt fik tildelt en næse – eller skarp kritik – af et flertal i Folketinget.

Tidligere på ugen fik Ole Birk Olesen en næse af et flertal af partierne på Christiansborg. Se et klip, hvor Kim Christiansen sætter ord på det.

Kim Christiansen slog fast, at ministeren nu har fået et "gult kort" af Dansk Folkeparti, og partiformand Kristian Thulesen Dahl roste efterfølgende sin transportordførers håndtering af Ole Birk-sagen, som Thulesen Dahl kaldte "glimrende".

Selv erkender DF’eren blankt, at han har temperament, og at han ikke går af vejen for at sige sin mening uden omsvøb.

- Det kommer nok af, at jeg indimellem synes, at den politiske proces er langsommelig. Også indenfor mit område. Når vi vedtager at lave et stykke vej, så kan der jo gå mange år, før asfalttromlerne kommer ud og laver noget, siger Kim Christiansen.

- Og bramfri? Ja. Jeg siger tingene ligeud til folk. Forsøger altid at være pænt og ordentlig, men hvis man siger sin mening, slipper man tit for at blive misforstået, siger han.

Bag det bryske og bramfri ydre gemmer sig imidlertid en særdeles kompetent transportpolitiker med stor faglig viden, en enorm hukommelse og en veludviklet politisk sans, lyder det fra begge sider af folketingssalen.

Heunicke: Han er nem af aflæse

Da Magnus Heunicke var transportminister i Helle Thorning-Schmidts regering, indgik han langt de fleste trafikpolitiske aftaler med opbakning fra Kim Christiansen og Dansk Folkeparti.

Socialdemokraten fremhæver en særligt vigtig en af slagsen fra 2014, hvor der pludselig var behov for en lovændring, hvis ikke byggeriet af Metrocityringen i København skulle blive voldsomt forsinket og ekstra dyrt.

- Der var vi virkelig under tidspres og skulle finde en løsning. Det skulle hurtigt tilbage på sporet, og der var Kim med til at tage ansvar sammen med andre partier. Det var en af de store aftaler i min tid, fortæller Magnus Heunicke.

Han opdagede i tiden som transportminister, hvor vigtigt det er at kunne aflæse politikernes mål og smertegrænse i en tilspidset forhandlingssituation.

- Og jeg synes ikke, Kim Christiansen er så svær at aflæse. Nogle politikere kan være meget svære at aflæse. Han er temmelig god til at kommunikere mål og smertegrænse. Det er ikke vanskeligt at forstå, siger Magnus Heunicke, der ikke mener, at Kim Christiansen skal undervurderes:

Der er også ting, vi ikke behøver at sidde og plage hinanden med, for der har han sikkert nogle håbløse synspunkter. Det har han sikkert også på andre områder.

karsten hønge (SF)

- Hvis man tolker hans slagfærdighed og folkelighed, som om at han ikke er inde i stoffet, så bliver man virkelig snydt. Han er enormt saglig og inde i stoffet, og det kan man godt være, selvom man taler et sprog, folk forstår.

- Hans bramfrihed er også kommet til udtryk gang på gang på gang. Med vittigheder og sådan nogle ting, som ikke tåler at blive citeret nogle steder. I hvert fald ikke fra mig. Det kan også være med til at løsne op, når man forhandler med en forligskreds, siger Magnus Heunicke.

Venstres Kristian Pihl Lorentzen er en af de mest garvede transportordførere og kender Kim Christiansen som forhandler igennem de seneste 10 år. De to politikere har blandt andet tilbragt en hel uge sammen på et trafikalt sommertogt, hvor de kørte samtlige danske jernbaner igennem.

- Der var jeg betydeligt mere sammen med Kim Christiansen end min kone, og så lærer man jo hinanden rigtig godt at kende og får en masse gode snakke, når man sidder der i togkupéen, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han kalder Kim Christiansen "utroligt dygtig".

- Man kan ikke løbe om hjørner med ham, når det gælder det faglige indhold, siger Venstre-politikeren.

En ny mafia?

I snart gamle dage var der i Folketinget en såkaldt "jysk trafikmafia".

Den bestod af Svend Heiselberg (V), Kaj Ikast (K), Helge Mortensen (S) og Arne Melchior (CD). De fire politikere huserede i 1980’erne og 1990’erne og styrede stort set egenhændigt udviklingen af Danmarks infrastruktur.

Flere aftaler kom i hus over et godt stykke smørrebrød og en øl i Folketingets restaurant, Snapstinget.

Den jyske trafikmafia er blandt andet ansvarlig for, at der i Københavns Lufthavn er to forskellige slags gulve. Svend Heiselberg og Kaj Ikast var enige om, at der skulle være marmorgulv i lufthavnen, da den første gang blev udvidet. De to andre mafiamedlemmer Helge Mortensen og Arne Melchior ønskede henholdsvis tæpper og trægulv.

Men da lufthavnen senere skulle udvides med en ny finger, blev der lagt trægulv ”til ære for Arne”, som den jyske trafikmafia i 2003 formulerede det i et afskedsinterview med Berlingske.

Der eksisterer ikke længere en trafikmafia i Folketinget, er de fleste transportordførere enige om. Men ånden og jargonen fra dengang lever videre.

- Det er lidt en myte, at man prøver at tegne en afart af den jyske trafikmafia. Men den, der kommer tættest på, er nok Kim Christiansen. Og måske Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre, siger Enhedslistens Henning Hyllested.

- På transportområdet handler det jo om at fordele nogle store midler, og der er traditionelt et slagsmål om det. Der handler det for Kim Christiansen om at få nogle midler til det område, hvor han er valgt. Det gælder også for Kristian Pihl, siger han.

På Folkemødet sidste sommer udtalte Kim Christiansen, at han gerne vil være transportminister, hvis Dansk Folkeparti kommer i regering.

Kristian Pihl Lorentzen er enig i, at nogle af traditionerne fra trafikmafiaens tid stadig eksisterer.

- Den jyske trafikmafia er væk, og vi arbejder for hele Danmark. Men der er stadig en særlig ånd, hvor vi for det første godt kan lide hinanden. Fra transportordførerne i Enhedslisten hele vejen til Dansk Folkeparti har vi stor respekt for hinandens synspunkter og kan godt lide hinandens selskab. Det er jo et vigtigt udgangspunkt, siger han.

Også hvad angår forplejningen holdes traditionen fra den jyske trafikmafia i hævd af nutidens transportordførere.

- Jeg må nok indrømme, at vi er nogle af transportordførerne – blandt andet Kim Christiansen og jeg – som sætter mere pris på et godt stykke smørrebrød end en sund ciabatta-bolle.

- Vi holder af det lidt usunde, og der er en ingen tvivl om, at når der er god forplejning på bordet, så bliver stemningen også bedre. Sådan er det da stadig. Men det er ikke nogen betingelse. Det er ikke det, der afgør noget, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Da Pia Olsen Dyhr i august 2013 blev transportminister havde hun heller ikke glemt vigtigheden af højtbelagt smørrebrød fra sin tid som transportordfører.

- Der er nogle uskrevne spilleregler for mad. Man spiser smørrebrød og ikke salat i den trafikforligskreds, og man kan komme grueligt galt af sted, hvis man ikke forstår sig på det. Det kan man bare spørge en tidligere minister som Sonja Mikkelsen om, siger Pia Olsen Dyhr.

Kim Christiansen og konen Pia Adelsteen på Hviids Vinstue i København. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Sonja Mikkelsen var socialdemokratisk transportminister fra 1998 til 2000 og var ikke den store tilhænger af at henlægge forhandlingsmøder til Snapstinget. Hun serverede til gengæld gulerodsstænger med dip på sit kontor.

Derudover var hun mere til kollektiv trafik end nye motorveje, og summen af det hele gjorde, at der i årene med Sonja Mikkelsen som minister ikke blev lavet de store trafikpolitiske aftaler på tværs af partierne i Folketinget.

- Det manglende smørrebrød blev et symbol på, at vi aldrig kom på bølgelængde, konstaterede Kaj Ikast (K) i interviewet med Berlingske i 2003.

Kim Christiansen er enig med sine ordførerkollegaer i, at trafikmafiaens tid og metoder er et overstået kapitel i dansk politik. Men han er ikke ked af sammenligningen.

- Det er altid meget smigrende, for det var jo nogle store politikere dengang. Der har da også været talt om, at Kristian Pihl, Rasmus Prehn (S) og jeg – som vel er nogle af dem, der har siddet længst - er en slags ny jysk trafikmafia. Det er da charmerende at tale om, men vi er stadig transportpolitikere for hele Danmark og er nødt til at tage sagerne fra gang til gang og finde de flertal, der skal til for at få noget fremdrift i tingene.

- Vi taler godt sammen, og så er vi selvfølgelig også i stand til at skabe nogle resultater. Så kan man kalde det mafia eller ej, men den til enhver tid siddende minister skal jo lytte til flertallet, siger Kim Christiansen.

For SF’s tømreruddannede Karsten Hønge minder jobbet som transportordfører meget om tiden som håndværker. Tonen er speciel og til tider hård, men der er også en stor grad af respekt for hinanden.

- Det er som et byggesjak. Vi har en arbejdsopgave, der skal laves. Det har man også som tømrer. Så kan vi være uenige indbyrdes om, hvordan og hvornår vi laver det, men huset skal sgu da bygges.

- Hvad Kim angår, så er der ikke noget pis med ham. What you see is what you get. Han gør ikke politik sværere, end det er. Han siger, hvad han mener, og hvis man møder ham i øjenhøjde, så er der ikke noget fikumdik med ham, siger Karsten Hønge.

Kritiseret af Thomas Blachman

Selvom folketingskollegaer roser Kim Christiansens faglighed, og DF'eren har været med i en række store trafikaftaler, må Kim Christiansen erkende, at det ikke er hans karriere som trafikpolitiker, der har givet ham det store gennembrud i den brede offentlighed.

Det sørgede talentshowet X-factor på DR1 derimod for.

I 2013 optrådte Kim Christiansen i det populære show og gjorde det sågar til en ambition at vinde. Men dommer Thomas Blachman var ikke just begejstret for Kim Christiansens præstation på scenen:

- Er du lige så tilbageskuende i det politiske arbejde? Det er totalt blottet for al form for seriøsitet, lød det fra Blachman, der ligesom meddommerne Anne Linnet og Ida Corr sagde nej tak til DF'eren.

Det fik Kim Christiansen til at karakterisere Blachman som "møgubehagelig".

- Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg, han er møgubehagelig i det program, fordi han forholder sig jo sådan set ikke rigtig til, om jeg kan synge eller ej, sagde Kim Christiansen dengang til BT.

Se klippet hvor Kim Christiansen synger i X-factor og bliver bedømt af Thomas Blachman.

Ikke desto mindre kører Kim Christiansens musikalske karriere fortsat på skinner, og det hører ikke til sjældenhederne, at han giver et nummer i Dansk Folkeparti-regi.

- Han er en glad mand, især når der festes. Og han synger jo fantastisk godt og undeholder tit, når vi har fester. Han er glad for vin og mad og sang, og man kan kun være glad for, at der er nogle, der har det sådan.

- Han er en, som på sådan nogle lange aftener, hvor vi sidder med vores fadøl, ofte kan sætte gang i det med sine sange, så det synes vi er dejligt, siger Dansk Folkepartis næstformand, Søren Espersen.

Kim Christiansen skabte i 2011 Dansk Folkepartis valghit 'Herfra min verden går', og i mange år har han været været forsanger i bandet Party Patrol.

Mediestorm i 2010

Kim Christiansen har som transportordfører ofte overladt den offentlige debat om Dansk Folkepartis mærkesag nummer ét, udlændinge, til andre i partiet.

Tilbage i 2010 røg han dog ud i en regulær mediestorm, efter at en mor havde skrevet til ham og en række andre folketingsmedlemmer. Hun klagede over forældreansvarsloven, fordi hendes søn imod hendes vilje havde samkvem med sin far.

Men det var moderens egen skyld, for hun havde jo selv valgt at få et barn med en muslimsk mand, lød svaret fra Kim Christiansen.

- Hvor dum har man lov at være?, lød det blandt andet i Kim Christiansens svar.

- Der er da ikke nogen, der ved deres fulde fem får et barn med en muslimsk mand, skrev han.

DF’eren fastholdt i første omgang sine udtalelser, men efter hård kritik og en kammeratlig samtale med daværende gruppeformand Kristian Thulesen Dahl måtte Kim Christiansen skrive til moderen og beklage.

Dansk Folkepartis indvandrerkritiske linje har i mange år delt vandene blandt både politikere og vælgere.

Og selvom Folketingets transportordførere primært har gode ting at sige om Kim Christiansen og samarbejdet med ham og DF på transportområdet, skinner den hårde indvandrerkurs af og til igennem.

- Han er en klassisk dansk folkepartist i den retning. Det har vi indimellem nogle diskussioner om, men vi holder det ude af de formelle politiske diskussioner. Der spiller det ingen rolle, siger Enhedslistens Henning Hyllested.

- Men når jeg af og til drikker en kop kaffe med ham, er der de helt klare modsætningsforhold mellem ham og mig, som også kendetegner vores partier. Men jeg synes ikke, det spiller ind, når vi forhandler Togfond og kollektiv trafik. Det er mere på vej ind og ud af møderne, siger han.

SF’s Karsten Hønge prøver til gengæld at skille udlændingepolitik fra transportpolitik, når han taler med Kim Christiansen.

- Jeg tror aldrig, jeg har udvekslet ord med Kim om indvandrerspørgsmål og integration. Ikke to ord. Der er også ting, vi ikke behøver at sidde og plage hinanden med, for der har han sikkert nogle håbløse synspunkter. Det har han sikkert også på andre områder. Men det behøver vi jo ikke tale om som transportordførere, siger Karsten Hønge.

  • Blå bog om Kim Christiansen
  • Født 14. september 1956 i Slagelse som søn af murer Evald Christiansen og sygehjælper Birde Christiansen.
  • Uddannet merkonom. Har blandt andet været handelsrejsende i papirvarer og bestyrer af en isenkramforretning. I dag ejer han den kombinerede frokostrestaurant og vinstue Á Porta i hjembyen Mariager.
  • Folketingsmedlem for Dansk Folkeparti siden 2005. Transportordfører siden 2007.
  • Gift med partifællen Pia Adelsteen. Har tre voksne børn og tre børnebørn.
  • Hobby: Musik. Kim Christiansen har udgivet flere plader, været deltaget i X Factor, og i 1979 blev han danmarksmester i karaoke med sangen ”Disco Tango”.