DSB og Banedanmark får kritik: Togene kører ikke til tiden

DSB og Banedanmark har ikke været gode nok til at levere tog til tiden. Fejl på tog og signaler driller.

Både DSB og Banedanmark har ydet en indsats i 2017 for at forbedre kundepunktligheden, men Statsrevisorerne konstaterer, at kundepunktligheden stadig ligger under målet. (Foto: claus fisker © Scanpix)

Hvis du er en regelmæssig bruger af de danske statsbaner, så kommer det næppe som en overraskelse, at togene ikke altid kører til tiden.

Men nu får DSB og Banedanmark kritik fra Statsrevisorerne.

Statsrevisorerne finder, at DSB's og Banedanmarks indsats for at nå målet for kundepunktlighed "ikke har været tilfredsstillende".

- Det skyldes blandt andet, at DSB har haft mange fejl på togene, og at der har været mange signalfejl ved Banedanmarks sikrings- og signalanlæg, skriver Statsrevisorerne i en beretning.

DSB indgik i april 2015 en ny 10-årig kontrakt om togdriften. Kontrakten indeholder et nyt mål for kundepunktlighed. Nu bliver DSB og Banedanmark målt på, hvor stor en del af kunderne der ikke bliver forsinket mere end tre minutter.

DSB og Banedanmark er dog ikke kommet godt fra start.

Statsrevisorerne finder det "ikke tilfredsstillende", at køreplanen for 2016 ikke var "tilstrækkelig robust til at sikre en stabil togdrift med høj punktlighed".

Både DSB og Banedanmark har ydet en indsats i 2017 for at forbedre kundepunktligheden, men Statsrevisorerne konstaterer, at kundepunktligheden stadig ligger under målet.

DSB er enig med rigsrevisionen i, at jernbanens punktlighed i 2016 faldt til et utilfredsstillende niveau.

Det dårlige niveau for 2016 er nu rettet op, meddeler driftsdirektør Anders Egehus.

I 2017 laver DSB justeringer, men kommer ikke til at kunne løse alle problemer.

- Der er desværre ikke ét stort greb, og som man kan fikse det hele med. Faktum er, at der en infrastruktur og tog, som er udfordret på grund af sin alder, siger han.

/ritzau/