Eksperter: Dansk Folkeparti vinder på modkampagner

Flere forskellige modsvar på Dansk Folkepartis "Vores Danmark"-kampagne florerer på Facebook.

DF plakat på Solrød station. 'Vores Danmark - der er så meget, vi skal passe på' (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

”Vores Danmark – der er så meget, vi skal passe på”.

Teksten i Dansk Folkepartis seneste kampagne lyder måske meget banal og ufarlig, men alligevel har den affødt latterliggørelse, anklager om at have kopieret en sangtekst samt en decideret modkampagne.

Umiddelbart et klart selvmål, men ikke for Dansk Folkeparti. At skabe opstand er nemlig en helt bevidst strategi for partiet, mener Jon Kiellberg, der rådgiver om politisk kommunikation og tidligere har været taleskriver for integrationsminister Inger Støjberg (V).

- Jo flere gange de bliver delt, jo gladere er Søren Søndergaard (Dansk Folkepartis pressechef, red.) og co. De mister ingen vælgere på det – tværtimod, forklarer han.

Ifølge Jon Kiellberg bekræfter billedet i kampagnen nemlig bare de potentielle DF-vælgere i deres holdninger, ligesom modkampagnerne bekræfter dem i, hvad de er uenige i.

DF’s nyttige idioter

Professor i politisk videnskab på Københavns Universitet Peter Nedergaard er enig med Jon Kiellberg i, at Dansk Folkeparti bevidst forsøger at skabe furore, at de gør det godt og også vinder på det.

- For forholdsvis få penge kommer de ligeså godt igennem som de store partier, der har et noget større kommunikationsbudget, forklarer han.

Styrken ved Dansk Folkepartis kampagner er ifølge Jon Kiellberg og Peter Nedergaard, at det bevidst ser lidt amatøragtigt ud, samtidig med, at der er et meget klart budskab – der er ikke brug for at fortolke indholdet.

- Det, du ser, er det, du får. Det er der så nogen, der står af på, og de bliver så på sin vis Dansk Folkepartis nyttige idioter, for de går lige i fælden, siger Peter Nedergaard.

Den ”negative” omtale kommer ifølge Jon Kiellberg på det helt rigtige tidspunkt for Dansk Folkeparti, som har været kritiseret for at være med til at skære i kommunernes ældrepleje og skal betale 1,6 millioner kroner tilbage til EU, da man har misbrugt en række EU-midler.

Nu vender partiet tilbage på sporet - nemlig udlændingespørgsmålet.

- Det handler om den danske kernefamilie - helt almindelige rare mennesker – og derfor bliver det indirekte et udlændingespørgsmål. Det handler om at passe på idyllen i Danmark, forklarer han.

Flere eksempler gennem tiden

Peter Nedergaard er også forfatter til en bog om valgplakater gennem tiden.

I den bliver Enhedslisten og Dansk Folkeparti kåret til de bedste, og opskriften på successen er, at de er upolerede og har et meget klart budskab.

- Dansk Folkeparti er så måske lige lidt bedre end Enhedslisten, fordi de lykkes med at få modstanderne til at reagere på deres kampagner, forklarer Peter Nedergaard.

Den seneste kampagne er langt fra første gang, at Dansk Folkeparti lykkes med at skabe opmærksomhed gennem kampagner. DR Nyheder har samlet fire eksempler på netop dette:

”Gi’ os Danmark tilbage”

EU-valgplakat på Østerport Station med Morten Messerschmidt og sloganet "Gi' os Danmark tilbage". (Foto: TORBEN CHRISTENSEN © Scanpix)

I 2008 lancerede Dansk Folkeparti en kampagne ledsaget med sloganet ”Gi’ os Danmark tilbage”.

Det lød lidt for meget som den afdøde sangerinde Natasjas hit fra året før; ”Gi’ mig Danmark tilbage”. Det mente både Natasjas mor, hendes manager og produceren bag nummeret ligesom forlaget krævede en erstatning fra Dansk Folkeparti.

Daværende formand for partiet, Pia Kjærsgaard, afviste dog alle beskyldninger om plagiat.

- Det er fuldstændig tilfældigt, det kan jeg garantere. Vi er alt for gamle til at finde på sådan noget, forklarede hun dengang til Politiken.

”Én på listen er til fare for Danmarks sikkerhed”

Dansk Folkepartis annonce med navnene på knap 700 nye danske statsborgere.

I 2013 stod Dansk Folkeparti bag en annonce, der listede navnene på knap 700 personer, der stod til at få dansk statsborgerskab. Foruden listen af navne stod der:

”En på listen er til fare for Danmarks sikkerhed. Nu bliver han dansker…”

Teksten henviste til en vurdering fra Politiets Efterretningstjeneste, som vurderede, at én person på listen var til fare for rigets sikkerhed.

15 af de navngivne personer sagsøgte partiet for æreskrænkelse og fik i 2015 medhold i Københavns Byret og hver 10.000 kroner i erstatning. Dansk Folkeparti ankede dommen på stedet.

”Next stop Frederiksberg”

Under valgkampen til Folketinget bragte Dansk Folkepartis afdeling på Frederiksberg et billede af en båd med flygtninge og teksten: ”Next stop Frederiksberg”.

Det blev blandt andet kritiseret af Liberal Alliances Laura Lindahl, der kaldte det ”usmageligt”, mens SF’s Özlem Cekic opfordrede formand Kristian Thulesen-Dahl til at tage afstand fra kampagnen.

Fra partiets udlændingeordfører Martin Henriksen var der dog ikke lydhørhed over for det forslag.

- Jeg medgiver, at vores lokalafdeling på Frederiksberg sætter det hele noget på spidsen, men jeg synes, det er inden for skiven. Det er nogle problemer, som de fleste kommuner har, forklarede han til TV 2.

Vold i valgvideo

Alex Ahrendtsens valgvideo fra valgkampen i 2011. (© grabbet fra Youtube)

I forbindelse med valgkampen i 2011 udsendte Dansk Folkepartis medlem Alex Ahrendtsen en valgvideo med titlen ”En dag i ghettoen” fra Odense-bydelen Vollsmose.

Folketingskandidaten fortalte i videoen om problemerne med kriminelle indvandrer, mens en ældre kvinde i baggrunden blev overfaldet og røvet.

Videoen blev kaldt ”racistisk” af formanden for Odense Integrationsråd, Mahmoud Daoud, mens Alex Ahrendtsen selv beskrev det som et nødråd.