Vestegnskommuner er dårligere end resten af landet til at få unge i uddannelse

I nogle kommuner er det hver femte unge, der ikke får en ungdomsuddannelse.

Gennemsnittet af unge, der har gennemført en ungdomsuddannelse, ligger på landsplan på 16 procent. (arkivbillede). (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Der er mange uddannelser at vælge imellem, når man er færdig med folkeskolen.

Netop de mange valg kan være besværligt for de unge, når fremtiden skal slås fast, siger Cecilie Kirketerp på 19 år, som lige er startet med at læse social og sundhed på SOSU C i Brøndby, som er en af de kommuner, der har svært ved at få de unge i uddannelse.

- Jeg var ret forvirret over alle de uddannelser, der var at vælge imellem. Man kan jo blive alt, så det var svært at vælge, siger hun.

Gennemsnittet af unge, der har gennemført en ungdomsuddannelse, ligger på landsplan ifølge en rapport fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd på 16 procent.

Men i både Høje Taastrup og Brøndby er det oppe på hver femte elev.

Derfor har man i Høje Taastrup lavet forskellige indsatser for at vende kurven. Man har blandt andet lavet en mentorordning, forklarer Jesper Kirkegaard (K), byrådsmedlem i Høje Taastrup Kommune og formand for udvalget Uddannelse Til Alle.

- Vi har nedsat en taskforce, som opsøger unge med vanskeligheder. Nogle skal have et lille skub, siger han.

- Så har vi nogle konkrete eksempler, hvor Job For Uddannelse for de 15-18 årige kan få hjælp til et fritidsjob og en mentor, siger Jesper Kirkegaard.

Det er ifølge ham blevet taget godt imod af de unge, fordi de føler, de er blevet hørt af kommunen.

Også i Brøndby er man gået i gang med indsatser, der skal få flere unge i gang med en ungdomsuddannelse.

Borgmester Kent Max Magelund (S) er ked af, at de unge ikke kommer hurtigere i gang.

Derfor har man nu besluttet at starte fra børnene er helt små.

- Vi vil lave tiltag i dagtilbuddene med sproglige og sociale indsatser, alle børn har samme udgangspunkt i 0. klasse, siger han.

- Så har vi også sat 2,5 millioner af til at samarbejde med eksterne interessenter, så vi kan få de unge i gang med en uddannelse.

"Der er rigtig mange forventninger"

For nogle af de unge er det forventningerne og de mange muligheder, der gør det svært at komme videre, når folkeskolen er slut.

Sådan lyder det fra Isabella Frederiksen og Sarah Wildego, som læser på SOSU C i Brøndby.

- Der er rigtig mange forventninger til unge. Man skal hele tiden præstere super godt. Jeg tror, man skal se på, hvad de unge er bedst til og fange dem der, hvor de er, siger Isabella Frederiksen.

Det er Sarah Wildego helt enig i. Hun mener, der er meget pres på de unge for at komme hurtigt videre og tage det rigtige valg.

- I folkeskolen bliver der sagt, at du skal vælge det, du vil i mange, mange år. Jeg synes, det er ok at ændre mening. Og det skal gøres mere klart, at det er ok at ændre mening, siger hun.

Bliv klogere på Høje-Taastrup