Borgmestre organiserer kamp mod ny togbro over Vejle Fjord

Det bliver meget svært at få overbevist politikerne bag togbroen om, at den skal droppes.

Den nuværende bro over Vejle Fjord er til bilen. Der er planlagt endnu en bro til tog. (Foto: Liselotte Kahns © DR Brugerbillede)

Borgmestrene i Vejle og Hedensted vil lægge maksimalt pres på politikerne på Christiansborg for at undgå en ny bro over Vejle Fjord. Broen skal være til tog, og den er en central del af togfonden, der skal sikre hurtige tog mellem landsdelene.

Det skal være muligt at køre fra Aarhus til København på to timer. Det kræver, at jernbanen bliver rettet ud. Ved Vejle skal det ske ved, at nogle af togene ikke skal køre ind gennem Vejle by. De skal i stedet køre direkte over fjorden.

I Vejle er der stor modstand mod de planer, fordi den kan betyde at færre tog stopper i Vejle, og at naturen ved fjorden bliver påvirket.

De to Venstre-borgmestre Kirsten Terkilsen fra Hedensted og Jens Ejner Christensen fra Vejle vil lave en taskforce, der skal gøre det mindre tilfældigt, hvordan politikerne på Christiansborg bliver gjort opmærksom på modstanden i Vejle.

Det har tit været lidt tilfældigt, at byrådspolitikerne lod et ord falde, når de alligevel mødte en politiker fra Christiansborg, fortæller Jens Ejner Christensen.

- Nu vil vi sætte fokus på det projekt her, og skabe noget viden omkring det, siger han.

Forlig bag togbroen

Prisen på en bro til tog over Vejle fjord er 4,3 milliarder kroner.

Broen er en del af togfonden, der sikrer investeringer i jernbanen.

Hvis et eller flere elementer i togfondens skal droppes, skal forliget om den åbnes.

Det er SF, Enhedslisten, De Radikale Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, der står bag togfonden.

Hos Socialdemokraterne i Vejle Kommune undrer spidskandidat Søren Peschardt sig over, at de to borgmestre fra Venstre først nu vil sætte struktur på modstanden.

- Jeg ved ikke, om de pågældende borgmestre ikke er klar over, at den taskforce har vi da haft i gang meget længe. Jens Ejner Christensen har selv deltaget i et møde med trafikministeren, hvor vi har fortalt, at der er andre løsninger end en togbro over Vejle Fjord, siger han.

Ud over det hilser Søren Peschardt det velkomment, at byrådet kæmper videre mod togbroen.

Kampen er dog helt forgæves, siger Henrik Dam Christensen, der sidder i Folketinget for Socialdemokraterne. Da han var trafikminister, var han med til at planlægge, hvor banen skal bygges om for at leve op til timemodellen, der går ud på, at det kun skal tage en time at komme med tog mellem de store byer Aalborg, Aarhus, Odense og København.

Henrik Dam Christensen mener ikke, at der kan køre tilstrækkeligt mange tog hurtigt nok gennem Vejle, hvis timemodellen skal kunne lade sig gøre.

Derfor er det nødvendigt med broen.

- Sådan er det, når vi bygger motorveje, infrastruktur, jernbane og så videre. Det komme desværre altid til at genere nogle mennesker, men vi vælger at gøre det, så vores samfund kan hænge sammen, siger han.

Han er overbevist om, at der er flere mennesker vil få gavn af hurtigere tog end der bliver påvirket af gener fra en ny togbro.

Resultater og Kommuneportræt

Se alle resultater

Bliv klogere på Vejle