Tema Grænsekontrol

Pape presser Løkke: Indfør transportøransvar

De Konservative lægger pres på regeringen og opfordrer for første gang til at indføre transportøransvar.

Regeringen har indtil videre ikke indført det såkaldte transportøransvar, der pålægger transportselskaberne at kontrollere de rejsendes identitet. (Foto: claus fisker © Scanpix)

Regeringen bør indføre det såkaldte transportøransvar, der pålægger transportselskaberne at kontrollere rejsendes identitet.

Sådan lyder det fra De Konservatives formand, Søren Pape Poulsen, efter at regeringen har forlænget den midlertidige grænsekontrol mod Tyskland til 3. februar.

Transportøransvar
  • Et flertal i Folketinget vedtog i december loven om det såkaldte transportøransvar.
  • Det skal sikre, at trafikoperatører - som eksempel tog-, bus- og færgeselskaber - der fragter passagerer på tværs af de danske grænser, kontrollerer rejsendes "rejselegitimation og visum".
  • Hvis operatørerne fragter passagerer uden legitimation og visum til Danmark fra et andet Schengen-land, skal de kunne straffes.
  • Transportøransvar gælder også i Norge og Sverige.
  • Forslaget om transportøransvar blev hastebehandlet og vedtaget af Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
  • Enhedslisten, Alternativet, Det Radikale Venstre og SF stemte imod.

Kilde: Skriftlig fremsættelse af lovforslag L 74.

- Vi er ved at komme dertil, hvor der skal være transportøransvar. Vi er nødt til at bruge samme middel, som svenskerne gør, for at sikre, at vi ikke bliver oversvømmet. Det her samfund kan kun bære en vis mængde flygtninge og migranter, siger han:

- Det er da altid noget, at regeringen holder fast i grænsekontrollen, men indførte man transportøransvar, havde vi selvfølgelig været gladere, siger Søren Pape Poulsen.

Han har hidtil ikke villet svare på, om regeringen burde gå hele vejen og indføre transportøransvar, ligesom svenskerne.

Også Dansk Folkeparti ønsker, at der så hurtigt som muligt indføres transportøransvar.

- Vi ønsker, at der indføres transportøransvar, så vi får langt større kontrol med vores grænse. På den måde kan vi sikre, at folk, der tager tog og busser uden id-papirer, får sværere ved at komme til Danmark, siger DF-formand Kristian Thulesen Dahl.

Antallet af daglige asylansøgere er ellers faldet en del de seneste dage - i forgårs blev 59 registreret, mens der 6. januar indløb 130 asylansøgninger.

Er det værd at sætte transportøransvar i værk, når der er sket det her fald?

- Ja, jeg synes, det er værd at sætte i værk. Da svenskerne sagde, at de ville gøre det over for Danmark, troede man i Danmark ikke rigtigt på, at de ville gøre det. Men de gjorde det, og det har haft en mærkbar effekt i Sverige. Og på tilsvarende vis kan vi gøre det i forhold til Tyskland, og det vil få en mærkbar effekt, siger Kristian Thulesen Dahl:

- Det handler også om at vise rettidig omhu, og jeg tror, at mange danskere gerne vil have, at vi viser, at vi har styr på tingene og ved, hvem der kommer ind i landet, og det er grænsekontrollen, der kan sikre det, siger han.

Regeringen har tidligere understreget, at transportøransvaret kan indføres med kort varsel, hvis det viser sig nødvendigt.

Det er dog fortsat uklart, hvordan et eventuelt dansk transportøransvar kan udføres, da der fortsat ikke ligger en aftale mellem Danmark og Tyskland klar.

Forbundsregeringen i Berlin har endnu ikke svaret på en henvendelse fra transportminister Hans Christian Schmidt (V).

Regeringen gjorde det sidste onsdag klart over for EU, at den er klar til at gå skridtet videre og indføre transportøransvar.

Nyhedsbrev Tag dr.dk Politik med dig

Få seneste analyser, meningsmålinger og nyheder om dansk politik - hver dag.

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube