Tema Kampfly

ANALYSE: Kampfly på dansk charmeoffensiv

Efter en årelang beslutningsproces nærmer slutspurten sig, og i løbet af de kommende måneder skal politikerne vælge Danmarks nye kampfly. Derfor har Boeing nu udvidet sin lobby-aktivitet.

Kampflyet F35A Lightning II Joint Strike Fighter stiger til vejrs. (Foto: US AIR FORCE © Scanpix)

Når avislæserne i disse dage åbner morgenavisen eller tjekker sidste nyt på dagbladenes netaviser, kan de støde på store annoncer fra det amerikanske firma Boeing.

Boeing producerer det ene af de kampfly, der er med i slutspurten, når Folketinget i løbet af de næste par måneder skal beslutte sig for indkøb af afløseren til de omkring 35 år gamle og nedslidte F16-fly. I årevis har Boeing bag kulisserne arbejdet på at overbevise skiftende forsvarsministre, forsvarspolitikere og Forsvaret selv om, at deres Super Hornet er det bedste valg.

Kampfly

Dansk forsvar skal, hvis det står til regeringen, have 27 nye kampfly af typen F35 - også kaldet Joint Strike Fighter fra producenten Lockheed Martin. De 27 F35-fly skal erstatte det nuværende kampfly F16. Læs mere om sagen her.

Gå til tema

Nu bliver charmeoffensiven også rettet mod den danske befolkning.

Den officielle og pæne forklaring på kampagnen er den danske tradition for åben og demokratisk debat om den slags store og vigtige beslutninger. Udgiften til de nye kampfly ventes at blive på omkring 30 mia. kr., og typevalget hænger tæt sammen med Danmarks udenrigs- og forsvarspolitiske prioriteringer.

Men Boeings kampagne er åbenlyst designet til at ramme folkestemningen lige der, hvor det kan gøre ondt på politikerne og på den ligeledes amerikanske hovedkonkurrent Lockheed Martin, der producerer F35 Joint Strike Fighter.

F-35 regnes for at være favoritten, når regeringen skal træffe sin beslutning. Baseret på anbefaling fra Nyt Kampfly Program i Forsvarsministeriet, der i flere år har analyseret de forskellige kampfly på markedet.

De økonomiske panderynker

Boeing sætter især ind på tre fronter i de annoncer, der vil blive kørt af frem mod begyndelsen af maj, hvor regeringen ventes at komme med sit udspil.

Den amerikanske flygigant lover danskerne 10.000 nye arbejdspladser, hvis politikerne vælger Super Hornet. Boeing vil nemlig samarbejde med danske virksomheder for et milliardbeløb, som svarer til prisen på de nye fly.

Næste ryk handler om økonomi. På basis af rapporter fra det amerikanske forsvarsministerium har Boeing regnet ud, at Super Hornet er langt billigere i drift end F35. Forskellen har Boeing omregnet til en besparelse på 20 mia. kr. på 30 år i udgifterne til at holde de nye kampfly på vingerne, når de først er købt og leveret.

”Det er så mange penge, at det kan mærkes i statskassen”, som det hedder i annoncerne. Budskabet er illustreret med en sød skolepige, så der ligesom ikke er tvivl om, hvad man ellers kunne bruge de milliarder på i det danske velfærdssamfund.

Pengene er netop en kilde til bekymring hos de partier, der skal beslutte at bruge de mange milliarder på nye kampfly. Det vil sige partierne bag forsvarsforliget. De er udmærket klar over, at der ikke nødvendigvis er den store folkelige forståelse for at bruge så mange penge på kampfly. Især ikke på et tidspunkt, hvor dansk økonomi stadig ikke er kommet sig helt efter den økonomiske krise, og der stadig er smalhals i det offentlige. Netop den bekymring var en væsentlig årsag til, at beslutningen i 2010 blev udskudt.

Husk lige IC4-skandalen

Der er heller ingen tvivl om, at investeringen vil belaste Forsvarets økonomi, hvis Forsvaret – som det forlyder, at regeringen vil lægge op til – selv skal betale hele regningen. Forsvaret har i flere år været underlagt sparekrav, og flere af partierne i forsvarsforliget mener allerede, at der er sparet for meget.

Når det gælder økonomien, har Boeing et ekstra kort i ærmet.

Virksomheden kan nemlig hjælpe stater med at finansiere købet, så Danmark populært sagt kan købe kampfly på afbetaling. Den model overvejer Boeing at præsentere for medlemmerne af Folketingets Finansudvalg for at forsøge at lokke politikerne med, at købet af Super Hornet kan klares uden at dræne forsvarsbudgettet fuldstændig. Og uden at bruge penge, der kunne gå til andre ting.

I disse uger kæmper regeringen netop med at finde en løsning på finansieringen. Beløbet er så stort, at investeringen er en af faktorerne i den økonomiske 2025-plan, som regeringen har bebudet i sensommeren. Ambitionen er, at forsvarsminister Peter Christensen (V) i maj kan fremlægge et samlet udspil med både valg af flytype, antal fly og finansiering.

Tredje runde annoncer er illustreret med billeder af det skandaleramte IC4-tog.

Overskriften lyder: ”Det handler også om at virke på første arbejdsdag”. Uden at nævne konkurrenten med et ord spiller Boeing på, at F35 endnu er under udvikling, mens Super Hornet har været i luften – og i kamp - i mange år. Og selvfølgelig også uden at nævne, at hvis Danmark vil købe det sidste nye og smarte inden for kampfly, så anses F35 for et bedre bud.

Henvisningen til IC4 har den ekstra spidsfindighed, at direktøren for Nyt Kampfly Program, Lone Lindsby, kommer fra DSB og efter sigende er skrækslagen for at havne i en ny IC4-skandale.

Ikke kun for militærnørder

Boeing vil fortsætte kampagnen, frem til regeringen offentliggør sit udspil om en måneds tid. Men målgruppen er ikke regeringen. Boeing og firmaets danske lobbyister ved selvfølgelig godt, at Nyt Kampfly Program for længst er færdig med sin anbefaling. Kampagnen handler mere om at gøde jorden, så Boeing kan kæmpe videre i den periode, der går fra regeringens udspil til den endelige beslutning. Hvis altså regeringen, som mange venter, peger på konkurrenten F35.

Med kampagnen forsøger Boeing at få et forspring og dermed stå stærkere i den debat, der vil komme, fordi politikerne selv har et stort behov for at skabe folkelig forståelse for indkøbet af nye kampfly og derfor planlægger så meget åbenhed som militært muligt om beslutningsprocessen.

En af idéerne er f.eks. offentlige høringer, hvor de i alt tre konkurrenter selv kan svare på kritiske spørgsmål om deres kampfly. Den tredje kombattant er Eurofighter fra Cassidian i Tyskland.

Forsvarspolitikernes ambition er, at valget af kampfly ikke kun bliver et tema for politikere og militærnørder, men at der kan skabes en bredere accept og forståelse for, at det er nødvendigt at bruge de mange milliarder på kampfly.

Og netop derfor har Boeing nu udbredt sit årelange lobby-arbejde til hele den danske befolkning.

I løbet af de kommende måneder skal politikerne vælge Danmarks nye kampfly. Derfor har Boeing nu udvidet sin lobby-aktivitet.

Opslået af DR Politik på 9. april 2016