S og DF klandrer regeringen for dødt bilsalg

Regeringen skulle have sikret sig et flertal, inden man fremlagde et forslag til en lavere bilafgift, siger partierne.

Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen (tv.) opfordrer regeringen og finansminister Kristian Jensen (V) til at få landet en hurtig, langvarig aftale om bilbeskatningen. Markedet er nemlig gået helt i stå, mens der forhandles. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Salget af nye biler hos forhandlerne er i tomgang, efter regeringen nu på tredje uge forsøger at få landet en aftale om en lavere registreringsafgift på biler.

I de fem første arbejdsdage i september blev der indregistreret 37 procent færre biler sammenlignet med den tilsvarende periode året før. Det får nu Folketingets to største partier til at kritisere regeringen for at have gjort regning uden vært.

- Det er jo dybt uansvarligt, at en regering har sat gang i drøftelser om registreringsafgiften uden at have en måde at lande det på. Det betyder, at alt går i stå – ikke bare for nysalget, men også for brugtvognssalget. Det er vi meget bekymrede for, siger Socialdemokratiets finansordfører Benny Engelbrecht til DR Nyheder.

Et politisk flertal udenom regeringen har erklæret sig villig til at se på en ændret registeringsafgift, men det skal være en teknisk omlægning, der tilgodeser sikkerheden og miljøet i bilerne.

Er regeringen villig til det, så er Socialdemokratiet klar til at sætte sig ved forhandlingsbordet, men en invitation lader endnu vente på sig.

Frygter for brugtvognsmarkedet

Benny Engelbrecht, de seneste to gange registreringsafgiften er blevet ændret, har bilbranchen formået at indhente det tabte. Hvorfor skulle det ikke også ske denne gang?

- Jeg er ikke så bekymret for bilforhandlerne i første omgang. Jeg er mere bekymret for de helt almindelige danskere, der står og skal sælge deres brugte bil – at de ikke kan komme af med den, fordi brugtmarkedet er smadret.

Kritikken af regeringens udspil til en lavere bilafgift, der første gang blev lækket til Politiken den 23. august, kommer også fra Dansk Folkeparti, der har siddet med ved regeringens forhandlingsbord. Finansordfører René Christensen kritiserer ligeledes processen og siger, at en sænkelse af afgiften "ikke er noget, man taler om. Det er noget, man gør".

- Så går man ud og fremsætter et lovforslag, og så gælder det fra i morgen. Sådan nogle aftaler skal man holde bagved linjerne, siger han og fortsætter:

- Særligt når det er tredje gang. Første gang kunne man leve med det, anden gang kunne man også leve med det, men nu er det tredje gang, de laver det her nummer på os.

DF har sat kuglerammen i Finansministeriet i sving

Dansk Folkeparti har bedt embedsværket om at få regnet på, hvordan man får gennemført en teknisk omlægning af afgifterne, og det arbejde er nu i gang. Derfor er der ikke indkaldt til nye forhandlinger på området endnu.

- Det er fair nok, for det er kompliceret stof, men desto mere burde man have gjort det bag linjerne, inden man langede det ud over kanten.

I har lige landet en aftale om togfonden udenom regeringen. Hvad er til hinder for, at I laver en aftale med de samme partier om en teknisk omlægning, som der er et flertal for?

- Der er så meget teknik i det, at vi skal bruge hele apparater. Jeg kan ikke lave det på en ternet blok ovre på mit kontor, hvordan det skal indrettes, så det passer. Så der skal vi have maskinen til at regne på, hvad det er for nogle håndtag, vi skal skrue på. Det er ikke ligeså nemt, siger finansordføreren og slutter:

- Alternativet kunne være, at man siger til regeringen: Nu har I lanceret det her. Det kan ikke lade sig gøre, og så gør vi ingenting. Fordi der er nogen, der kaster en bold op, så behøver man ikke altid at gribe den.