Trafikforsker: Letbane vil betyde skift i Vejle

En letbane mellem Vejle og Billund afvises af trafikforsker, fordi det vil betyde, at passagerer til Billund Lufthavn skal skifte i Vejle

Per Homann Jespersen, trafikforsker fra RUC, har svært ved at se argumenterne for en letbane mellem Vejle og Billund.

Et letbane mellem Vejle og Billund vil betyde, at passagerer til Billund Lufthavn fra Aarhus eller Odense skal skifte tog i Vejle med tunge kufferter. Almindelige tog vil nemlig ikke kunne køre på letbanen.

Derfor mener trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet, at en jernbane på strækningen vil være den bedste løsning.

Et ønske fra Dansk Folkeparti om at undersøge en statsbetalt letbane mellem Vejle og Billund fik i aftes transportminister Pia Olsen Dyhr til at afbryde forhandlingerne med DF og EL om togfonden.

Ikke meget mening med letbane

- En letbane er en moderne sporvogn, der kommer hurtigere frem i byområder. Vi kender letbanen fra Aarhus, Odense fik sin med finansloven, og der kommer også en letbane i Københavns omegn, siger Per Homann Jespersen.

Men trafikforskeren mener ikke, at en letbane giver mening på strækningen Vejle - Billund.

- Der er langt fra Vejle til Billund, og området er forholdsvis tyndt befolket, og det giver ikke så meget mening med en letbane på landet, siger han.

Ifølge DF er borgerne i Vejle-området utilfredse med, at Vejlefjordbroen skal udvides, og den statsbetalte letbane skulle være partiets plaster på såret til Vejle. Men netop en udvidelse af vejlefjordbroen giver rigtig god mening, siger Per Homann Jespersen.

Hurtige tog kan overhale langsomme

- Broen er en vigtig investering for at gøre regionaltrafikken bedre. Tre steder kan hurtige tog overhale langsomme, og Vejlefjordbroen er en af dem. At langsomme tog kan overhales betyder meget for, hvor mange tog man kan få ind på banen og hvordan togbetjeningen bliver.

Han tror ikke, at togplanen vil løse de store trængselsproblemer, men han er overbevist om, at nogen vil bruge tog i stedet for bil.

Også mærkeligt med ekstra stop

Også Enhedslisten har haft særønsker i forhandlingsforløbet. Kravet var, at super-lyntog skulle stoppe i Ringsted.

Per Homann Jespersen kalder det mærkeligt med særønskerne, også Enhedslistens ønske om at putte ekstra stop i Ringsted ind i forligsteksten.

- Jeg synes, man skal satse på, at der er sund fornuft blandt politikere og DSB, så hvis mange mennesker vil af i Ringsted, vil man nok finde ud af at lade toget stoppe der, siger han.