Mediebarometer: De røde var mest i medierne på første valgdag

Kandidater fra rød blok havde held med at komme mere i medierne end dem fra blå partier, viser undersøgelse.

For folketingskandidaterne er taletid i medierne altafgørende for deres valgkamp.

Jo mere omtale, jo bedre. Og i de kommende uger kommer flere af dem til at gå langt for at sprede deres politiske budskaber på netaviserne, de store dagblade, lokalaviserne og på tv og i radioen.

DR's Detektor undersøger i samarbejde med forskere fra RUC og Infomedia med sit mediebarometer hver dag hvilke partier, der får mest taletid i medierne. Og den første undersøgelse viser, at valgkampens dag et stod i de røde partiers tegn.

Politikerne fra rød blok er citeret i 56 procent af historierne, mens blå politikere er citeret i 46 procent af valgartiklerne i de danske medier både i aviser, i radioen og på tv.

Mediebarometeret

Analysen omfatter alle artikler og indslag i medierne, som ved manuel og konkret gennemgang af Infomedia vurderes til at handle om Folketingsvalget 2015.

Følgende typer af omtale er derfor ikke med i analysen:

-Satire (fx ATS & Rokokoposten)

- Navnestof (fx jubilæer og fødselsdage)

- Listestof (fx programomtaler i TV)

- Quizzer (der findes en lang række nyhedsquizzer)

"Omtaler" forstås som en konkret nævnelse af et parti eller en folketingskandidat.

"Citater" forstås som en ved citationstegn angivet gengivelse af en navngivet folketingskandidats udtalelse eller skriftlige udsagn.

Thorning får sagt mest

Den mest citerede politiker af spidskandidaterne er statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), som er citeret i 17 procent af historierne.

Herefter følger Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, som kommer til orde i 13 procent af historierne.

Derefter kommer de Radikales leder, Morten Østergaard (9 procent), Enhedslistens leder, Johanne Schmidt-Nielsen (7 procent), SF's formand, Pia Olsen Dyhr (6 procent), de Konservatives formand, Søren Pape (5 procent), Dansk Folkepartis værdiordfører, Pia Kjærsgaard (5 procent) og Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl (DF) (5 procent)

Timet og tilrettelagt

Politikernes mediestrategi er nøje timet og tilrettelagt før en valgkamp, og ikke meget er overladt til tilfældighederne, forklarer professor i journalistik på RUC Mark Ørsten.

- For politikerne handler det om at komme ud på så mange platforme som muligt, fordi medierne har forskellige publikummer, siger han og fortsætter:

- Det er stadig meget vigtigt at komme i morgenaviserne, fordi de har så mange læsere, men hvis man gerne vil ramme bredere og nå 'Familien Danmark', gælder det også om at komme i nyhederne på tv om aftenen.

Mediernes fødekæde

Politikerne er i høj grad bevidste om, hvad forskerne kalder 'mediernes fødekæde', siger Mark Ørsten.

Derfor er den mest optimale strategi for politikerne, at de får deres historie ud i et dagblad fra morgenstuden, fordi de dermed næsten er sikre på at blive citeret i radioavisen, hvorefter historien kan rulle videre hele dagen og ende i TV Avisen eller TV2 Nyhederne om aftenen.

Mark Ørsten påpeger, at undersøgelsen af første valgdag klart er i tråd med, hvad medieforskerne havde regnet med.

At valgkampen vil blive et præsidentvalg mellem Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen.

- Det passer lige nu med vores forudsigelse af, at det kommer til at stå hårdt mod hårdt mellem Thorning og Løkke uden særlig meget plads til de andre. At Thorning er mest citeret skyldes, at hun i går havde serveretten, da hun udskrev valget, siger Mark Ørsten.

Tip Detektor under valget

Detektor tjekker hver dag politiske udmeldinger i valgkampen. Hvad er sandt, og hvad er falsk. Hvad kan dokumenteres, og hvad kan ikke.

Du kan være med til at bestemme, hvilke emner, som Detektor skal faktatjekke.

Skrive en besked på Detektors Facebook-side eller send en e-mail til detektor@dr.dk.

Du kan også tippe redaktionen ved at bruge hashtagget #DRdinstemme på de sociale medier.

Detektor bliver under valget sendt hver dag på DR2 lige efter Deadline.

Pia K kan styre medierne

Dansk Folkepartis værdiordfører, Pia Kjærdsgaard ligger højt placeret over de mest citerede og er den eneste i toppen, som ikke er formand.

Pia Kjærsgaard er en rigtig dygtig mediestrateg, mener Mark Ørsten.

- Hvis det var alle andre end Pia Kjærsgaard, havde det været overraskende. Men hun er enormt god til mediearbejde og siger lige det, som vælgerne vil høre, og som Kristian Thulesen Dahl ikke kan sige. Det kan vælgerne lide, og det kan medierne også, forklarer han.

Medierne i undersøgelsen er de store dagblade Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten, BT, Ekstra Bladet, Information, Kristeligt Dagblad, MetroXpress (København) og deres netaviser.

Desuden dækker mediebarometeret  P1, P3 og P4 Radioavisen kl. 8:00, Radio 24/7's nyhedsudsendelse kl. 8:00. DR1 TV-Avisen kl. 18:30 og 21:30/21:00 og
TV2 Nyhederne kl. 19:00 og 22:00.

Hver dag sender Detektor en særudgave efter Deadline på DR2, hvor programmets valghold faktatjekker påstande fra politikere, meningsdannere og medier.

Du kan være med til at bestemme, hvad Detektor skal kigge nærmere på. Send en mail til detektor@dr.dk eller skriv en besked til redaktionen på Facebook.
Du kan også ved at bruge DR's hashtag under valgkampen #DRdinstemme give dit besyv med på de sociale medier.

Du kan se tidligere afsnít af Detektor - Valg 2015 her.

Dr.dk følger folketingsvalget live minut for minut. Få seneste nyt fra valgkampen lige her.

  • Print
  • Del artiklen: