17 års kamp for bornholmske passagerer

PORTRÆT: I et årti har Bjørn Carlsen stået i spidsen for at sikre Bornholm bedre transport

Han er blevet anklaget for at brokke sig mere end én gang, når han udtaler sig om transporten til og fra øen i søen. I næsten 10 år har formand for Bornholms Passagerforening, Bjørn Carlsen, holdt møder med skiftende transportpolitiske ordførere og udtalt sig kritisk om planer for nye færgeforlig.

Men det er ikke brok, når man kommer med et bedre alternativ, mener Bjørn Carlsen.

- Det er brok, hvis man siger, at busserne aldrig går til tiden. Men hvis man dokumenterer, at de ikke gør og foreslår et bedre alternativ, kan man ikke anklage nogen for at brokke sig, siger han.

Fem detaljer fra Bjørn Carlsens liv
  • Var personlig medarbejder for PFA Pensions daværende direktør, André Lublin, da sagen om Kurt Thorsen og Rasmus Trads kørte.
  • Blev valgt ind i Bornholms Passagerforening i 2002
  • Formand for foreningen siden 2007.
  • Har Parkinsons sygdom
  • Bor i Bodilsker på Bornholm

Som formand har han lagt vægt på de grundlæggende værdier i foreningen, der blev stiftet i 1985, om troværdighed og parti-neutralitet. Foreningen har nu 3500 medlemmer.

Gammelt udtryk anerkendt

Trafikal ligestilling er et udtryk, som tidligt blev introduceret af Bornholms Passagerforening, og Bjørn Carlsen har været en af de drivende kræfter, som nu har fået idéen om, at en kilometer over vand skal koste det samme som en kilometer over land – også kaldet landevejsprincippet – anerkendt af regeringen og folketinget.

I finansloven for 2016 er der afsat 150 millioner kroner årligt frem til 2019, som skal skabe vækst uden for de store byer, blandt andet gennem trafikal ligestilling af øer og ø-kommuner som Bornholm.

Det er en af de største sejre i Bjørn Carlsens tid som forkæmper for bedre transportmuligheder for bornholmerne.
- Dét, at princippet nu er fastslået, er det vigtigste. Pengene kan vi tilkæmpe os senere, siger han.

Han mener, at målet om en færgebillet på 250 kroner for en bil med passagerer frem for de nuværende næsten 500 kroner for den billigste billet vil blive indfriet inden for de næste fem-seks år.

Bornholm er et stedbarn

Det er en grundlæggende fascination af at transportere flest mulige mennesker for den lavest mulige pris, som startede allerede i Bjørn Carlsens barndom på Frederiksberg, der har drevet kampen. Dét, og indignationen over, at Bornholm ofte bliver glemt, når der skitseres nye trafikplaner, forklarer han.

- Bornholm er i mange år blevet behandlet stedmoderligt af transportpolitikerne på Christiansborg. Bornholmerne har det med at bøje nakken, når der bliver truffet beslutninger, der går ud over transporten til og fra øen.

- Jeg synes ikke det er rimeligt, at man i andre dele af landet retter jernbanelinjer ud og bygger broer for at opretholde timemodellen – der skal også falde nogle penge til Bornholm. Der skal sættes kræfter ind, for at man får en ordentlig transport til hovedstaden, siger Bjørn Carlsen.

Parkinsons tvinger formand til at gå af

I løbet af de seneste 17 år har Bjørn Carlsen beskæftiget sig med den bornholmske trafik, og da han måtte opgive sit studie på Københavns Universitet, fordi natfærgen blev nedlagt, meldte han sig ind i Bornholms Passagerforening. I 2002 blev han valgt til bestyrelsen og fra 2007 og frem til marts 2016 har han været foreningens formand.

Til marts afgiver han sin sidste årsberetning som formand for Bornholms Passagerforening. Parkinsonssygdommen gør, at han ikke længere kan varetage jobbet.

- Det skal være sådan, at man kan kæmpe for nogen, uden at have dage, uger eller måneder, hvor man ikke kan arbejde. Det har jeg kunnet indtil nu, men nu er det tid til, at jeg trækker mig, siger Bjørn Carlsen.

Skal holde øje med politikerne

Bjørn Carlsens efterfølger vil blive valgt på generalforsamlingen til marts, og selvom Bjørn Carlsen ikke er meget for at give råd til den kommende formand, er der dog nogle klare udfordringer, som skal løses i fremtiden.

- Der ligger en stor opgave i at sikre, at den tilkendegivelse om trafikal ligestilling, regeringen har skrevet ind i finansloven, også bliver udmøntet. Vi skal hele tiden holde øje med, at politikerne holder deres løfter. Hvis vi ikke gør det, vil vi opleve forringelser på forringelser.

- Det vil ikke være rimeligt overfor bornholmerne, og det vil ikke være rimeligt overfor dem, der i 1658 sejlede til kongen og bad om at måtte være en del af det danske rige, siger han.

Hvem efterfølgeren bliver, skal bestyrelsen tage stilling til efter generalforsamlingen til marts.

  • Blå bog: Bjørn Carlsen
  • Født 1952 på Frederiksberg
  • Forsikringsuddannet og arbejdede fra 1969 til 2003 i PFA Pension
  • Har studeret blandt andet teologi på Københavns Universitet
  • Formand for Bornholms Passagerforening siden 2007

  • Print
  • Del artiklen: