Bornholm har hængt fast i resten af Danmark i 150 år

På søndag er der færge-jubilæum på Bornholm - der fylder ruten mellem øen og resten af Danmark 150 år.

Engang var det nærmest en livsrejse at komme fra Bornholm til København - eller omvendt - nu er det bare noget man gør.

Og faktisk er det noget, man uden de store problemer har gjort i de seneste 150 år.

På søndag fylder færgeruten mellem Bornholm og det øvrige Danmark 150 år. Anløbshavnene er godt nok skiftet undervejs, det samme er færgerne, rederierne og ejerne - men ruten har bestået siden 1866.

I dag rejser langt de fleste passagerer mellem Rønne og Ystad i det sydlige Sverige, inden de så fortsætter over Øresundsbroen til København og det øvrige Danmark, mens godset tager den mere direkte tur mellem Rønne og Køge.

Antallet af passagerer og gods er steget støt gennem årene, men det helt store spring kom i 2000, hvor Bornholm fik sin første hurtigfærge - Villum Clausen - umiddelbart inden, Øresundsbroen blev åbnet.

- Der er ikke tvivl om, at det har betydet utroligt meget for befolkningen. Nu er turen mellem Bornholm og det øvrige Danmark ikke længere en rejse. Nu er det bare noget, man gør, præcis som man i resten af Danmark sætter sig ind i et tog eller en bus for at komme et andet sted hen, siger tidligere amtsborgmester Knud Andersen, der også var formand for BornholmsTrafikken, da hurtigfærgen kom.

  • Dampskibsselskabet af 1866 stod bag den første rutesejlads mellem Bornholm og København. Senere overtog staten sejladsen, og rederiet skiftede navn til BornholmsTrafikken. Siden er der sket flere rederifusioner, og Danske Færger står nu for sejladsen.
  • Der blev sejlet mellem Rønne og København fra 1866 til 2004, hvor ruten blev nedlagt under store folkelige protester.
  • Igennem de fleste af årene har der også været sejlads mellem Rønne og Ystad, og det er den vej stort set alle passagerer kommer mellem Bornholm og det øvrige Danmark.
  • Print
  • Del artiklen: