Indskolingsleder: For få hænder i børnehaven kan give besværlige skolebørn

Nogle af de nye skoleelever har svært ved at indgå i et fællesskab og give plads, lyder erfaringer fra Bornholm.

På Kongeskærskolen i Allinge oplever man, at børnene har sværere ved at indgå i et fællesskab. (Arkivfoto) (Foto: Kristian Brasen © Scanpix)

Larm og kaos er et problem, når børnene starter i skole.

Det fortæller formanden for Børnehaveklasselederforeningen fredag til DR.

På Bornholm oplever man også, at skolestarterne har sværere ved at indgå i fællesskabet i klassen, fortæller Tania Karlshøj-Nielsen, leder af indskoling og SFO på Kongeskærskolen i Allinge.

Vi oplever børn, som har mindre tålmodighed, og som har svært ved at se længere ud end sig selv.

Tania Karlshøj-Nielsen, indskolingsleder

Men selvom forældrene bærer en stor del af ansvaret for det, mener hun også, at normeringen i børnehaverne kan være en af årsagerne til problemerne.

For få hænder i børnehaven kan nemlig medføre, at børnene har problemer med at lytte, sidde stille og give plads, når de starter i skole, vurderer hun.

- Vi oplever, at børn er anderledes i dag. Det er en del af samfundsudviklingen som helhed, og ikke fordi forældre er dårligere forældre i dag, siger Tania Karlshøj-Nielsen.

Hun tilføjer:

- Daginstitutionerne er blevet skåret kraftigt, så det kan godt have en betydning for, hvordan børnene er, når de kommer til os.

Indskolingslederen mener, at pædagogerne i daginstitutionerne gør et godt stykke arbejde, men at der er for få af dem:

- Det betyder, at man som barn har brug for at hævde sig selv lidt mere for at blive set, siger hun.

Det, som skolebørnene har sværest ved, er, at indgå i et fællesskab, oplever hun.

- Vi tænker ikke, at de er uopdragne, men de skal have hjælp til at finde ud af, hvordan vi skal gebærde os overfor hinanden. Vi oplever børn, som har mindre tålmodighed, og som har svært ved at se længere ud end sig selv, siger hun.

Politiker: Flere pædagoger kan være en løsning

Magrethe Kjellberg (S), formand for børne- og skoleudvalget i Bornholms Regionskommune, vil gerne se på, om der skal flere pædagoger i daginstitutionerne.

- Det at opdrage børn er primært et forældreansvar, og det er vigtigt, at forældre lærer deres børn, at de skal indgå i fællesskaber. Men hvis børnene har svært ved fællesskabet, kræver det flere pædagoger. Det er et fælles ansvar, vi har, mener hun.

DR har været i kontakt med børnehaveklasseledere på 26 skoler. Her har de fleste oplevet, at børn umotiveret forlader klassen, har været grænseoverskridende i deres sprogbrug og mangler selvkontrol i tilspidsede situationer.

På Kongeskærskolen forsøger man allerede i den første uge af børnenes skoletid at imødekomme problemerne:

- Det første, vi gør, er at snakke om klasseregler. Vi snakker om, hvordan man bliver en god del af klassen. I alle klasser kommer der til at hænge klasseregler, som hvert enkelt barn mere eller mindre har skrevet under på, siger Tania Karlshøj-Nielsen.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på bornholm@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.