Ny analyse: Eliten løber med opmærksomheden til Folkemødet

Medierne dækker primært arrangementer til Folkemødet, hvis en toppolitiker er til stede.

Toppolitikerne løber med opmærksomheden til Folkemødet. Det viser en analyse foretaget af Infomedia. (Foto: Lis Eilsøe © DR)

Hvis arrangørerne til Folkemødet på Bornholm ønsker at få mediernes opmærksomhed, skal de have fat i en toppolitiker. De kendte politikere fungerer nemlig som magneter på medierne og løber med alt opmærksomheden.

Det viser en analyse, som medieovervågningsselskabet Infomedia står bag.

- Analysen viser, at Folkemødet, som det bliver dækket i medierne, primært er en fest for de absolutte toppolitikere. Det er ministrere, partiledere og ordførere, siger Lasse Skjoldan, seniorrådgiver hos Infomedia.

Omtalen af Folkemødet i medierne kan give et skævt billede af, hvordan arrangementet reelt forløber, hvis man ikke selv er til stede på Bornholm under arrangementet.

- Mediernes dækning kan godt bidrage til at give et indtryk af, at Folkemødet kun er en fest for eliten, siger Lasse Skjoldan.

Analysen er lavet på baggrund af den medieomtale, der fandt sted ved sidste års Folkemøde.

Men det er ikke kun medieomtale, der er formålet med at tage til Folkemøde. Sådan lyder det fra foreningen Danske Fysioterapeuter, der blandt andet skal holde et arrangement om den stigende pensionsalder.

- Vi har nogle dagsordener i vores forening, som er vigtige at debattere med andre interesseorganisationer og de mange mennesker, der deltager i Folkemødet, siger Ann Sofie Orth, som er politisk chef Danske Fysioterapeuter, og fortsætter:

- Vi kan jo ikke allesammen tiltrække verdenskendte politikere til vores debatter og filteret for at trænge igennem til medierne med vores budskaber kan være vanskelig. Succeskriteriet er ikke primært medieomtale af vores debatter.

På top fem over politikere, der blev nævnt i medierne, er Kristian Jensen, Lars Løkke Rasmussen, Kristian Thulesen Dahl, Inger Støjberg og Esben Lunde Larsen. Du kan se den komplette liste over, hvem der løb med opmærksomheden i både de etablerede og sociale medier her.