Økologi i fremgang på Bornholm - men mest i turistsæsonen

Øko-glade københavnere tager madvaner med på ferie på Bornholm.

Bornholmerne bliver mere og mere glade for økologi, men forbruget af de økologiske fødevarer topper i sommermånederne, hvor der er godt med turister på øen. Det viser en analyse fra Coop.

I sommermånederne fra anden til tredje kvartal sidste år steg salget af økologiske varer i Coops butikker på Bornholm fra 6,3 til 6,9 procent, forklarer analysechef i Coop Lars Aarup

- Vi har set det her mønster år efter år. Der er et moderat forbrug det meste af året, men når københavnerne kommer på besøg i sommermånederne, ligger forbruget markant højere, siger han.

Salg falder i København

Når forbruget stiger på Bornholm, falder det tilsvarende i København, viser tallene. Så noget kan tyde på, at københavnerne, der køber meget økologi, tager deres madvaner med sig på ferie, mener Lars Aarup.

- Det har også en afsmittende effekt på lokalbefolkningen. Vi ser hvert år et højere forbrug af økologi i kvartalet efter turistsæsonen, siger han.

Sidste år var 9,2 procent af alle solgte fødevarer på landsplan i Coops butikker økologiske, mens det året før kun var 8,4 procent. Helt så mange øko-kartofler, gulerødder og æg bliver der ikke lagt i de bornholmske indkøbskurve.

Men alligevel har Coop registreret en stigende efterspørgsel. I 2014 var det på Bornholm 5,8 procent af varerne, der bar ø-mærket. Det steg sidste år til 6,6 procent.

  • Print
  • Del artiklen: