Udenlandske medier falder i svime over Bornholm: Derfor er klippeøens brand så stærkt

Solskinsøen høster ros i flere amerikanske medier. Øen har skabt en ny fortælling om sig selv, mener ekspert.

Bornholm har fået skabt en ny fortælling om sig selv - blandt andet ved at få Folkemødet til øen. (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix)

Flere amerikanske medier har gennem den seneste tid rost Bornholm til skyerne. Både New York Post, New York Times og senest Vogue har været forbi den danske solskinsø. Og fælles for alle tre medier er, at de alle falder i svime over den bornholmske natur, fødevarerne og kunsthåndværket på øen.

Når det går så godt for Bornholm med at få spalteplads i de store udenlandske medier, er det, fordi de har fået skabt sig et brand og et produkt, som imponerer.

Det vurderer Nikolaj Stagis. Han er direktør i brandbureauet Stagis A/S og er forfatter til bogen "Den autentiske virksomhed". Samtidig har han beskæftiget sig med, hvordan byer og steder brander sig selv.

- Bornholm-brandet er supergodt. Bornholm er lykkes med at skabe en ny fortælling om det, som danskerne altid har kendt øen for. Altså at være solskinsø og at have sild, rundkirker og klipper, siger Nikolaj Stagis og fortsætter:

- Der er kommet nogle nye hoteller og restauranter. Det er lidt mere moderne og nyt, end det lidt støvede gammeldags sommerferie-image. Det er blevet mere moderne for danskerne.

Udover den nye fortælling er det også lykkedes øen at skabe nogle anderledes initiativer. Som for eksempel Folkemødet, som også har betydning for interessen for Bornholm, forklarer brandingeksperten.

- Der er en ånd af iværksætteri og nytænkning, siger han.

Og sidst men ikke mindst er det altså lykkedes øen at få omtale i udenlandske medier, hvilket gør, at endnu flere får øjnene op for Bornholm.

- Turister efterspørger noget autentisk. Det er mødet mellem noget historisk, traditionelt og råt. Og så den mere moderne livsstil med fornyelse, design og oplevelser. Det mix har Bornholm, mener han.

Men sådan har det altså ikke altid været, siger Nikolaj Stagis.

- Hvis vi spoler fem-ti år tilbage, var Bornholm lidt oldschool. Det handlede om Krøllebølle-is og røgede sild. Det var ikke særlig trendy. Ved at der er kommet mange af de nye tiltag og nogle af de mere moderne produkter, er det med til at sætte en ny fortælling om Bornholm, siger Nikolaj Stagis.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på bornholm@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.