Computerspil og film skal spille bedre sammen

Fynske spiludviklere baner vejen for et tættere samarbejde mellem spil- og filmbranchen.

Morten Barfod Søegaard er daglig leder af Den Fynske Spilfabrik, der nu skal arbejde sammen med filmbranchen. (Foto: DR Fyn Jesper Ottosen)

Spil- og filmbranchen er gået sammen allerede fra idéstadiet for at lave færdige små, simple spil og virtual reality-spil, som digitale forlængelser af film.

Det er den Den Fynske Spilfabrik i Aarslev, der nu skal lave computerspil til to nye danske spillefilm. Samarbejdet er samtidig et forsøg på at lave et idékatalog, som skal udvikle potentialet mellem spil og film.

Filmproducenten Regner Grasten er en af dem, som satser på det nye samarbejde. Han spurgte de fynske spiludviklere, om de ville skabe spil til hans kommende børnefilm ”Kidnapning”.

- Jeg kontaktede Den Fynske Spilfabrik, fordi jeg gerne vil have dem til at lave nogle helt almindelige spil til mobilen, som har med filmens univers at gøre, siger filmproducenten.

Idéen er, at børn og forældre skal få lidt mere fra filmens univers, når de er trådt ud af biografens mørke sal.

Ifølge Morten Barfod Søegaard, der er daglig leder af Den Fynske Spilfabrik, tog man ofte tidligere handlingen i en film, og gjorde det til et spil.

- Ellers fandt man ofte på, hvad en spilfigur kunne finde på at gøre i sit univers, og gjorde det til en film, siger han.

Nu er ideen altså at samarbejde helt fra begyndelsen.

Den Fynske Spilfabrik har også indledt et samarbejde med Zentropa. Her har de sammen med filmselskabet udviklet et virtual reality-univers til den kommende film ”Snedronningen”, så publikum kan komme ind i en grotte af is og møde den onde dronning.

- Det er ikke en efterligning af filmen, men vores virtual reality-spil bidrager til at få lidt mere uhygge. Spillet til "Snedronningen" bidrager med en teaser til filmen, som vækker genkendelse, når man ser den, siger Morten Barfod Søegaard.

Idéen med at flette spil og film tættere sammen kommer fra filmfonden FilmFyn.