Efterskoleelever kæmper for ikke at droppe ud

Hver ottende efterskoleelever stopper før skoleåret er omme, derfor opprioriterer fynsk efterskole fokus på dem, som har det svært.

Hver ottende elev på landets efterskoler vinker hvert år farvel til efterskolelivet før tid.

På Efterskolen Flyvesandet har de tidligere haft et stort frafald, men efter at de har sat ekstra ressourcer ind på at holde fast på eleverne, så er udviklingen vendt og kun tre ud af 73 har sagt farvel til skolen dette skoleår.

16-årige Emma Siv Bang Hansen er elev på efterskolen. Hun er en af dem, der har været ved at stoppe.

I starten følte jeg, at jeg var uvelkommen. Jeg ville rigtig gerne hjem

Emma Hansen, EFterskoleelev

- I starten følte jeg, at jeg var uvelkommen. Jeg ville rigtig gerne hjem, men jeg snakkede med min kontaktlærer, som har hjulpet mig meget, fortæller Emma Hansen.

Hun forklarer, at hun hver dag lærer meget om sig selv og fagene i skolen på trods af, at det er hårdt arbejde at få venner.

Ikke alene

Emma Hansen er ikke den eneste, som hver dag må tage en indre kamp om at fortsætte det skoleår, hun gik i gang med. Hendes holdkammerat Andreas Buhr Holbæk mistede sin mor som 13-årig. I sommer mistede han sin morfar, som han var tæt knyttet til. Det har udfordret ham i at få nye venskaber.

Jeg har været bange for at knytte mig til andre, for jeg vil ikke kunne tåle at miste igen

ANdreas BuUr HolbECH, Efterskoleelev

- Det har gjort mig usikker, og jeg har været bange for at knytte mig til andre, for jeg vil ikke kunne tåle at miste igen, siger Andreas Buur Holbech.

Hans efterskolekammerat Nikolai Ladefoged beskriver en følelse, som han ofte sidder med.

- Nogen gange føler man sig bare helt fyldt op af tanker, siger han. Han har en kræftsyg mor derhjemme, som han ofte hjælper ved siden af efterskolen. Derfor har han meget glæde af, at de voksne prioriterer ham.

Det handler om tryghed

Ifølge tal fra Efterskoleforeningen afbrød 12 procent af efterskoleeleverne i hele landet deres skoleophold i 2014. Det er næsten dobbelt så mange som for 10 år siden. Derfor har Efterskolen Flyvsandet opprioriteret penge og timer til mentor- og inklusionslærere.

- Det handler rigtig meget om det sociale, fortæller forstander Pavia Haaber Jakobsen og uddyber, at eleverne skal føle sig trygge på skolen.

- Eleverne skal have den oplevelse af, at de føler sig lyttet til og føler sig trygge ved, at personalet vil dem det bedste. Så når vi siger, at vi gerne vil hjælpe dem, så gør vi det også, siger Pavia Haaber Jakobsen.

Han understreger, at de kun kan hjælpe elever, som ønsker at få hjælp til at blive og kæmpe videre.

  • Print
  • Del artiklen: