Forskere: Autister opfatter ikke lyde normalt

Forskning fra psykiatrien i Region Syddanmark viser en forskel i hjernen på den måde autistiske børn opfatter lyd på i forhold til normalt udviklede børn. En lille brik på vejen mod bedre behandling og forståelse af autisme, siger forsker.

Forskere fra psykiatrien i Region Syddanmark har undersøgt hvordan den autistiske hjerne opfatter lyd. Børnene i undersøgelsen fik hovedtelefoner på og lyttede så til baggrundsstøj, der blev afbrudt af en anden lyd. Og her var der forskel på, hvordan hjernen udviklede sig. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

En telefon, der ringer. Et menneske, der giver os en besked.

De fleste af os opfatter lyden hurtigt og reagerer på den.

Men anderledes ser det ud med autistiske børn.

Det viser ny forskning fra psykiatrien i Region Syddanmark. Her har forskere sammen med kolleger fra København og Holland undersøgt knap 40 børn mellem 8-12 år. Og forskningen viser, at autister er markant dårligere til at registrere ændringer i lydbilledet.

- Der er ikke tale om et høretab hos autistiske børn, men om manglende opfattelse af lyd. Vi kan se, at deres hjerne ikke reagerer på ændringer i lyd på samme måde som normalt udviklede børn, forklarer professor og forskningsleder Niels Bilenberg.

Fakta om autisme
  • Autisme er en udviklingsforstyrrelse, der rammer cirka 1 % af befolkningen.
  • Man kan ikke se, hvis en person har autisme, men autisme medfører vanskeligheder i sociale sammenhænge, bl.a. inden for kommunikation og samspil med andre mennesker.
  • Dertil kommer, at personer med Autismespektrumsforstyrrelser (ASF) har en anderledes måde at opleve verden på, fordi de også har sanseforstyrrelser. Det viser sig bl.a. ved, at en eller flere sanser er markant skærpet eller dæmpet og sanseintegrationen er forstyrret.

    Kilde: Psykiatrifonden

Hjernen fanger ikke lyd på samme måde

Forskerne bad både normale børn og autistiske børn om at sidde med høretelefoner på og lytte til baggrundsstøj. Når så lyden ændrede sig, kunne forskerne måle en forskel i hjernen på den måde en autistisk hjerne reagerede i modsætning til hjernen på et normalt udviklet barn.

- Hjernen hos autister fanger simpelthen ikke forandringen i lydbilledet på samme måde. Forsøgspersonerne med autisme reagerede langsommere eller slet ikke på lyden, siger professor Niels Bilenberg.

Som om hjernen lukker ned

Nathalie er mor til Nino på 10 år, der er autist. Hun oplever, at hendes søn ikke altid hører på samme måde som normalt udviklede børn - også selv om hans hørelse ikke fejler noget.

Nathalie oplever det som om Ninos hjerne nærmest lukker ned for lyd nogle gange - især hvis han er blevet overstimuleret.
- Nogle gange virker det som om hjernen nærmest slår fra – især hvis han er overstimuleret, og så hører han ikke. Så kan jeg ty til nogle visuelle virkemidler eller til at røre ved ham, for at trænge igennem, fortæller Nathalie.

Hun tror selv, at det er en form for beskyttelsesmekanisme i hjernen hos autister, og hun er glad for at forskerne forsøger at blive klogere på, hvordan den autistiske hjerne fungerer.

- Jo klogere vi bliver, desto mere kan vi jo også udnytte og fokusere på de ting, autistiske børn er rigtig gode til. Så tør man måske også træne nogle sider af dem, som man ellers beskytter dem fra, og de kan få nogle oplevelser i livet, som de ellers ville blive holdt hjemmefra, siger Nathalie Vural.

Nye muligheder for at træne autistbørn

Professor Niels Bilenberg håber, at de nye forskningsresultater kan være en brik i muligheden for at behandle børn med autisme bedre – enten med træning eller med medicin.

- Måske kan den viden, vi har afdækket, lære os noget om, hvordan man kan øve hjernens opmærksomhed hos autister – ikke kun på hørelsen men måske også på andre sanseindtryk, som vi ofte ser at autistiske børn enten overfortolker eller underfortolker, siger Niels Bilenberg.

Forening: Træning, nej tak

Hos Landsforeningen Autisme kalder landsformand Heidi Thamestrup de nye forskningsresultater interessante, men hun advarer mod at koble dem sammen med træning eller medicin mod autisme.

- Al medicin har bivirkninger. Og når det gælder træning, så virker det som om holdningen lige nu er, at autistiske børn skal trænes hele tiden for at passe ind. Men vi skal ikke prøve at træne børn med autisme. Vi skal kompensere dem for deres handicap, som man ville gøre med alle andre handicap – for eksempel et barn i kørestol, siger Heidi Thamestrup.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på fyn@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.