GUIDE Sådan kommer du let i gang med at træne

Opnå dit nytårsforsæt: Her får du tre træningsøvelser, som du let kan lave hjemme eller på arbejde.

Den 35-årige træningsekspert Carsten Drud hjælper dig med at nå dit nytårsforsæt.

Mange har et nytårsforsæt, som indebærer en sundere livsstil med motion.

Her får du tre gode råd til at komme i gang, tre tips til at undgå skader og tre konkrete øvelser, som du gratis kan lave alle steder.

Carsten Drud er tidligere elitesportsudøver inden for fodbold, golf og ski. Nu arbejder han som personlig træner, hvor han fokuserer på, at almindelige mennesker kan få motion i en travl hverdag.

Sådan kommer du i gang:

1: Find en træningsmakker

Når sofaen kalder på dig, kan din makker motivere dig til at komme af sted. Det er også fedt at have en at følges og sparre med.

2: Gør din træning visuel

Skriv det på en seddel og hæng den på køleskabet. Sæt et flueben, når du har været af sted, så kan du tydeligt se, om du holder dit mål.

3: Gør det til en hverdagsrutine

Aftal med dig selv, hvilken dag og hvilket tidspunkt du vil træne. Hvis du ved, at du skal træne hver onsdag klokken otte til ni, så bliver det lige så naturligt som at gå på arbejde.

Sådan undgår du skader:

1: Varm op

Hvis din krop er varm inden træning, så er den også mere klar til at udøve en aktivitet.

2: Læg stille ud

Du kan ikke alt med det samme. Hvis kroppen ikke er vant til at træne, så skal du starte roligt og bygge stille på.

3: Slap af

Kroppen har brug for at restituere. Lyt til kroppens signaler. Hvis den er træt, så skal du give den pause, så du ikke overbelaster sener og muskler.

Gratis øvelser på farten:

1: 'Den klassiske squat'

2: 'Den hårde planke'

3: 'Goodbye mormorarme'

Se, hvordan du udfører øvelserne i videoen øverst i artiklen.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på fyn@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.