Tema Aarhus Letbane

Odense har plan for at undgå letbane-bommert

Alle tilladelser skal i hus, inden man begynder at prøvekøre letbane i Odense, forsikrer letbanedirektør.

Dette letbanetog skulle have kørt fra i lørdags - men nu må det blive på perronen på ubestemt tid, indtil Aarhus Letbane får tilladelserne i hus fra Trafikstyrelsen. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Der var langt til smil i 'Smilets By' i lørdags, da den stort anlagte letbaneåbning med kransekage, musik og bysbarnet Jørgen Leth blev aflyst under 24 timer før.

Trafikstyrelsen kunne nemlig ikke give de tilladelser til Aarhus Letbane og operatøren Keolis, som er påkrævet, og derfor kommer der til at gå mindst halvanden måned, før letbanen kan køre med passagerer.

Aarhus' nye letbane er den første af sin slags i Danmark, men det er ikke kun i Danmarks næststørste by, at aflysningen giver en smule panderynker.

I Odense er man nemlig i gang med et lignende projekt, hvor 26 stationer skal stå klar i 2020. Og her håber man, at lignende fejl kan undgås ved at tage ved lære af Aarhus.

- Vi sætter os ned med stor detaljeringsgrad og iver og analyserer, hvad de (Aarhus, red.) kunne have gjort anderledes, hvis de kunne gøre det en gang til. Det her har givet os stof og inspiration i forhold til den proces, vi står med i Odense, siger Mogens Hagelskjær, administrerende direktør i Odense Letbane.

I Aarhus har særligt underleverandøren Keolis, der skal være operatør på letbanen, fået størstedelen af skylden for, at åbningen er blevet udskudt. Letbanens direktør, Claus Rehfeld Moshøj, har kaldt Keolis' ageren et 'ledelsesmæssigt svigt' og har fortalt, at han flere gange har rykket dem for at få tingene i orden.

Keolis er velkommen til at byde igen

I arbejdet med den kommende letbane i Odense er netop underleverandørens rolle et sted, hvor man har et særligt fokus. De har netop sendt opgaven i udbud og har en plan for, hvordan de vil undgå en lignende situation. I Aarhus valgte man nemlig at påbegynde prøvedrift og test, inden alle tilladelserne var i hus, og det kommer ikke til at ske i Odense, forsikrer Mogens Hagelskjær

- Operatøren skal have tilladelsen i hus, inden vi tillader, at de starter prøvedriften., siger han.

Hvis de i Aarhus havde gjort det på jeres måde, var det her så ikke sket?

- Det er altid svært at være nummer et. Jeg ved ikke præcis, hvorfor Trafikstyrelsen ikke har villet godkende. Det, vi har gjort hos os, skulle helst ikke sætte os i en situation, hvor vi er nødt til at aflyse i sidste øjeblik. Vi vil vide noget tid inden, hvis der er et udestående med styrelsen, siger Odenses letbanedirektør.

Hvis der nu skulle komme et bud fra Keolis, som er operatør på Aarhus' letbane, vil de så være et par skridt bagud i forhold til konkurrenterne?

- Alle operatører, der har lyst til at byde på Odense Letbane, er hjerteligt velkomne. Det gælder også Keolis. Keolis har som andre operatører erfaringer fra udlandet, og vi behandler alle de bud,vi får, siger han.

Arbejdet med letbanen i Odense blev påbegyndt i 2015, og når de står færdigt, vil der være strækninger på i alt 14,5 kilometer. Det samlede projekt kommer til at koste cirka 3,1 milliarder kroner.

Herover kan du høre en bid fra pressemødet med Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard, der blev afholdt i dag kl. 10.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på fyn@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.