Regionen giver syddanskerne færre ambulancer

Region Syddanmarks eget ambulancefirma, Ambulance Syd, skal hver dag levere fem ambulancer og akutbiler færre, end forgængeren Bios skulle.

Borgerne i Syddanmark får færre ambulancer og akutbiler under regionen end under det omstridte, hollandske ambulanceselskab Bios. (Foto: DR Syd © phkfoto.dk)

Borgerne i Syddanmark får færre ambulancer og akutbiler under regionen end under det omstridte, hollandske ambulanceselskab Bios.

Det er konklusionen, efter DR Fyn og Fyens Stiftstidende har lavet en minutiøs sammenligning af antallet af ambulancer og akutbiler, som Ambulance Syd og Bios har skulle levere til indbyggerne i regionen.

Bios’ oprindelige kontrakt med Region Syddanmark lød på 61 ambulancer og akutbiler. Men allerede fra den officielle start 1. september 2015 blev aftalen justeret ned til 58 ambulancer og akutbiler.

Kort inden Bios’ konkurs blev aftalen atter justeret, da Region Syddanmark som et led i en spareplan lukkede fire akutbiler på Fyn og i Sydvest- og Sønderjylland.

Dermed blev antallet af ambulancer og akutbiler fra juni justeret ned til 54, og det var denne reducerede aftale, Region Syddanmark efter Bios’ konkurs selv overtog.

Senest er der fra 1. januar 2017 lavet en sidste ændring, så antallet af akutbiler og ambulancer i Ambulance Syds områder i dag er nede på 53.

Alt i alt betyder det, at borgerne får 13 procent færre ambulancer og akutbiler end den oprindelige kontrakt, som Region Syddanmark lavede med Bios efter det offentlige udbud af ambulancerne. Fra en kontrakt med Bios på 61 til en kontrakt med sit eget selskab på 53.

Hænger kun sammen med hjælp

Selvom aftalen altså er mindre nu, end den var i 2015, har regionen haft problemer med at opfylde den og har været nødt til at købe hjælp udefra.

I hele perioden siden overtagelsen har Ambulance Syd hyret ekstra ambulanceberedskaber hos ambulancefirmaet Responce i Trekantområdet - præcis som Bios var nødt til i hele perioden fra driftsstart og til sin konkurs i juli sidste år.

DR Fyns og Fyens Stiftstidendes gennemgang viser, at regionens eget selskab, Ambulance Syd, på grund af nedetid på sine akutte beredskaber gennemsnitligt har stillet med 51-52 ambulancer og akutbiler i sin syv måneders levetid, mens Bios leverede gennemsnitligt 53 fra september 2015 til konkursen i juli 2016.

Udvalgsformand: Vi har fået et bedre system

Formanden for præhospitaludvalget i Region Syddanmark, Thyge Nielsen (V), mener ikke, at det er et problem, at der er sket en løbende nedgang i antallet af ambulancer og akutbiler.

Region Syddanmark har nemlig foretaget en række ændringer i det samlede antal beredskab, som hver dag står klar til at hjælpe borgerne. Og de ændringer gør, at der ikke er sket en forringelse af serviceniveauet, forklarer han.

- Når vi ser på antallet af beredskaber, så kigger vi ikke på, om der står Ambulance Syd eller Responce på siden af bilen. Det handler om, hvor mange ambulancer vagtcentralen samlet har at gøre godt med.

Men derfor er der stadig blev færre ambulancer og akutbiler rent numerisk?

- Det er rigtigt, at der er færre ambulancer i dag, sammenlignet med driftsstart 1. september. Dengang havde vi i hele regionen samlet 69 ambulancer, mens vi i dag har 65.

- Til gengæld har vi fået seks flere sygetransporter, som kan tage sygetransporteropgaver væk fra ambulancerne. På den måde frigør vi ambulancer til akutte opgaver, så vi får brugt ressourcerne bedst muligt, siger Thyge Nielsen.

Så det, at der er blevet færre ambulancer, betyder ikke noget for borgerne?

- Nej, fordi vi samtidig har øget antallet af sygetransporter. Det betyder, at de aflaster ambulancerne, så de ikke længere skal flytte helt så mange patienter fra sygehus til sygehus.

- Hver gang du bruger en sygetransport til de opgaver, så frigør du en ambulance til akutte opgaver. Det er for mig at se at bruge rette mand på rette sted.

Så borgerne har ikke fået en dårligere ambulancetjeneste, selvom antallet af ambulancer er faldet?

- Nej, for samlet set har vi flere beredskaber, der kan hjælpe borgerne, og det er det, som de oplever til dagligt. Borgerne kan være fløjtende ligeglade, om der står det ene eller det andet på bilen, hvis bare der kommer en bil, som passer til borgernes behov.

- Regner du det på den måde, så har vi aldrig haft et bedre set-up, end vi har nu, siger Thyge Nielsen.