Tillidsmand: Lægesekretærerne ryster og er kede af det

Et nyt elektronisk patientjournal-system presser fortsat lægesekretærerne på Odense Universitetshospital. Det går ud over patienterne.

Hvis du går og venter på en indkaldelse, et svar eller et andet brev fra sygehuset, så kan der være god grund til selv at holde ekstra øje med om det kommer.

Et nyt, elektronisk patientjournal-system har nemlig sat lægesekretærerne under stort pres, fortæller ledende overlæge på Odense Universitshospital (OUH) Jan Erik Henriksen.

Problemet belyste DR Fyn i december, men sygehuset har stadig ikke fået rettet op på det stigende sygefravær.

- I yderste konsekvens kan det betyde, at en patient er dukket op, men at vi ikke har fået skrevet tingene ind i deres journal, fortæller overlægen.

Det er utilfredsstillende for lægesekretærerne, som oftere må melde sig syge med stress. Det kan ses i OUH's egen sygestatistik.

- Mange har måttet arbejde over i meget lang tid, og mange mangler stadig også at holde ferie, og nu er det ikke kun psykisk, at folk går ned med flaget, fortæller Karina Skovgaard Jørgensen, som er suppleant for lægesekretærernes fællestillidsmand.

Hun får hver eneste dag henvendelser fra kolleger, der har det skidt - de både ringer og kommer op på kontoret på OUH.

- De ryster og er kede af det. De føler et enormt ansvar over for deres kolleger og patienter, og de føler, at de ikke er i stand til at udføre den service, som de er sat i verden til at gøre som lægesekretærer, siger Karina Skovgaard Jørgensen.

OUH's administrerende direktør, Niels Nørgaard Pedersen, erkender problemet og siger, at man er i gang med at sætte forskellige initiativer i værk for at skabe bedre arbejdsvilkår for lægesekretærerne.

  • Print
  • Del artiklen: