Vi køber nem aftensmad for flere milliarder kroner

Sulten efter nem og hurtig aftensmad er stor. Det mærker både cateringbranchen og supermarkederne.

Sund mad, der er let af lave. Det er, hvad danske familier vil have, når aftensmaden skal på bordet.

Siden januar har supermarkedskæden Coop åbnet 400 særlige afdelinger med nem mad i Kvickly, SuperBrugsen og Irma landet over.

Efterspørgslen efter den nemme mad bliver ved med at vokse, fortæller kommunikationsdirektør Jens Juul Nielsen.

- Kunderne vil have bedre og nemmere løsninger til aftensmaden. Vi har solgt meget mere, end vi har drømt om i de første måneder, siger han.

Coop solgte sidste år for én milliard kroner af de hurtige, sunde retter. I år forventer de at sælge for det dobbelte.

Sulten efter hurtig aftensmad kan også mærkes hos cateringfirmaet Kokken og Jomfruen på Fyn.

Sidste år lancerede firmaet konceptet ’Kokkens Hverdagsmad’, hvilket har været en stor succes. Hver uge leveres 35.000 måltidskasser til familier landet over.

- Vi har oplevet, at især børnefamilier har taget godt imod måltidskasserne. Familierne har travlt og har mange fritidsinteresser. Hurtig mad gør, at det kun tager 20 minutter at lave, siger ejer Henrik Nygaard.

Cateringfirmaer som Kokken og Jomfruen står ikke alene med succesen. En undersøgelse fra Dansk Industri viser, at cateringbranchen fra 2009 til 2014 øgede sin omsætning fra 5,5 milliarder kroner til 7,8 milliarder kroner.

  • Print
  • Del artiklen: