10.000 skoleelever i hovedstaden bruger musik til at huske bedre

Skoler i hele landet deltager fra i dag i et stort musikalsk eksperiment.

Børnene laver individuelle test, for på den måde at se, hvor godt de genkender melodier, husker forskelle på sangene og samtidig kan de quizze mod hinanden. (Foto: Sanne Vils Axelsen/Scanpix 2016) (Foto: Sanne Vils Axelsen/Scanpix 2016) (Foto: Sanne Vils Axelsen © Scanpix)

Kan du høre forskel på to melodier, eller er de måske helt ens?

Sådan er et af spørgsmålene i en stor undersøgelse ved navn MasseEksperiment 2016.

Her deltager i alt godt 30.000 skole- og gymnasieelever fra 450 skoler i hele Danmark, som med individuelle tests skal bidrage videnskabeligt til at vise, om gode musikalske hørefærdigheder hænger sammen med god hukommelse.

Alene i hovedstadsområdet er der 10.000 elever med i undersøgelsen, og på Humlebæk Skole er sjette klasse også med på noderne.

Lis Bæhr, der lærer i klassen, er positiv overfor eksperimentet.

- Jeg tror, at børnene kan blive bevidste om, hvad musik kan gøre for dem. Det kan være godt for hukommelsen, inspirere dem til selv at spille et instrument eller måske bare få dem til at lytte til nye typer musik, siger hun.

Måske som guf for hjernen

Undersøgelsen om musikkens indvirkning på hjernen er udviklet i samarbejde med forskere på Center for Music in the Brain på Aarhus Universitet/Det Jyske Musikkonservatorium med professor Peter Vuust i spidsen.

- Det er ikke påvist, at musik forbedrer intelligensen, men noget tyder på, at aktiv musikudøvelse kan have betydning for vores arbejdshukommelse, altså vores evne til at fastholde og håndtere information. Musik er måske vejen til bedre læring i skolerne, siger han.

MasseEksperimentet foregår over tre uger med start i dag 26. september, og resultaterne af undersøgelsen offentliggøres i november 2016.