Konservative i København forventer, at regningen for oprydning efter bycyklen ender hos kommunen.

Det kan blive dyrt for København, hvis selskabet bag den omdiskuterede bycykel går konkurs.

Sådan lyder vurderingen fra de Konservative på Københavns Rådhus. Partiet frygter, at regningen for oprydningen efter bycyklen ender hos kommunen.

Selskabet GoBike har stået for driften af bycyklen, men GoBike har meddelt, at man forventer en konkurs 15. marts. Hvis ingen kan drive bycyklen videre, kan det blive nødvendigt at tage systemet helt ud af drift, siger Jacob Næsager (K), gruppeformand i Københavns borgerrepræsentation.

- Der er i kontrakten med selskabet ikke taget stilling til, hvem der skal betale for at fjerne stativer og cykler, hvis de ikke kan drives videre, og så er det Københavns Kommune, der ender med ansvaret, siger han.

Kommunen kan altså ende med regningen for at sløjfe de mange anlæg, der er etableret rundt omkring i kommunen, ligesom det vil koste penge at indsamle cyklerne.

- Og det bliver rigtig dyrt for de københavnske skatteborgere, siger Jacob Næsager.

Hverken de Konservative eller Radikale Venstre i København kan forestille sig en model, hvor andre vil drive bycyklen videre:

- I og med de ikke selv har leveret cyklen og ikke længere har garantien på cyklerne, så påtager man sig en rigtig stor risiko ved at forpligte sig til at levere drift og service på dem, siger Jakob Næsager.

Heller ikke de Radikales Mette Annelie Rasmussen kan se kommunen poste penge i at forlænge livet for bycyklen:

- Hvis det er noget, man fra Socialdemokratiet, SF eller Enhedslistens side vil, så må det komme på bordet, men det bliver ikke med Radikale Venstres stemmer, siger hun.

Ifølge By- og Pendlercykel Fonden, der ejer retten til at udbyde bycyklerne, kan man sagtens drive cyklen videre uden kommunale kroner.