Derfor er togperronerne ikke ryddet for sne

Salt på perronerne kan forstyrre togtrafikken, så sneen bliver i stedet for gjort skridsikker.

Der skal være sne på perronerne, hvis lecakuglerne skal gøre underlaget skridsikkert. (Foto: Lars Rasborg © Scanpix)

Hvorfor har I ikke saltet eller ryddet sneen?

Det spørgsmål er væltet ind over Banedanmark fra utilfredse togpassagerer, der undrer sig over tilstanden på perronerne.

Selvom veje og cykelstier efterhånden er ryddet, så må folk gå hen over den hvide sne mange steder på landets perroner.

Men Banedanmark kan ikke salte ved togstationerne. Det fortæller Thomas Brogaard, der er stationsansvarlig i Banedanmark.

- Hvis vi brugte salt på perronerne, så ville smeltevandet ende på sporet. Det kan skabe en masse forstyrrelser og fejl i vores sikringssystemer, så vi ikke kan køre tog, forklarer han.

År tilbage brugte Banedanmark et kvælstofbaseret produkt, som kunne smelte sneen væk fra stationerne, men det blev droppet, da de mange hundrede tons kvælstof endte i naturen.

Sand og grus er for tungt for personalet at løfte på, så derfor er en helt anden metode taget i brug for at undgå, at passagererne glider i sneen.

Sneen er nemlig gjort skridsikker med små, sorte kugler leca hældt oven på sneen. Leca er en plastisk lerart, der giver passagerernes sko og støvler et underlag at gribe fat i.

-Vi har brugt leca i fem vintre og ikke set nogen stigning i antallet faldulykker, så vi sikre passagererne med metoden, siger Thomas Brogaard.

På trods af lecaen har mange passagerer klaget over den manglende rydning på perronerne.

- Vi fejer ikke alt sne væk, da den er bindemiddel mellem perron og lecaen, forklarer Thomas Brogaard.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på kbh@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.