Livemusik skal lokke flere turister til landet

Spillesteder og hoteller skal sammen sælge Danmark som koncertnation, mener Dansk Erhverv.

Det er ikke kun danske musikelskere, der skal stå og synge med under de mange koncerter, der hvert år bliver afholdt på de danske spillesteder.

Turister fra hele verden skal også med i koret og i større stil lokkes til landet for at opleve livemusik, skriver Berlingske Business.

Det mener Dansk Erhverv, som vil have spillesteder, hoteller og kommuner til sammen at reklamere for musikoplevelser i Danmark. Det fortæller fagchef for turisme i Dansk Erhverv, Susanne Nordenbæk.

- Hvis man samler oplevelserne ét sted, eksempelvis i form af en booking-portal, så vil det være lettere for gæster og turister at se, hvad der er tilgængeligt, siger hun.

Spillested: Svært at ramme turister

Leder af spillestedet Gimle i Roskilde, Lars Sloth, bakker op om ideen om at fælles bookingsystem til koncerter.

Det enkelte spillested har dog ikke råd til selv at betale for reklamekampagner, siger han.

- Vi har ikke kæmpe markedsføringsbudgetter. Selvom rigtig meget foregår online, så har vi svært ved at ramme tyskere og amerikanere direkte.

- Hvis det skal lykkes, så handler det om at få en samlet indsats og markedsføring af området. Vi kan noget stærkt i Danmark med rigtig mange gode spillesteder og festivaler, siger han.

I 2014 omsatte livekoncerter i Danmark for 3,9 milliarder kroner.

  • Print
  • Del artiklen: