Metrograveri under historisk kirke er slut

Den mest kritiske fase af metrogravearbejdet under Marmorkirken i København er nu slut.

Fra gravearbejde til kommende metrostation. Se hvordan området ved Marmorkirken tager sig ud, efter at det mest omstændige udgravningsarbejde nu er gennemført.

Nu kan folkene bag den kommende Metro Cityring i København puste en lille smule ud. En af de mere besværlige udgravninger er nemlig overstået.

På den kommende station ved Marmorkirken i det indre København er man gået særligt nænsomt til værks for ikke at skade kirken, der ligger få meter fra stationens sider.

Det forklarer Henrik Greve, der er byggeansvarlig ved metrobyggeriet.

- Vi tåler ingen rystelser eller sætninger af nogen art. Derfor har vi været på listefødder og registreret alle bygninger undervejs, og der har ikke været sætninger af nogen art, siger han.

Byggeriet har været ramt af forsinkelser, støjgener og problemer med udgravningerne, men med afslutningen på udgravningsdelen ved Marmorkirken er der nu sat punktum for en af de allermest besværlige dele af netop dét stationsbyggeri.

- Vi er nået ned i 40 meter og er færdige med udgravningen og skal til at støbe bundpladen, siger Henrik Greve, der forklarer, man normal bygger nedefra og op.

Ved Marmorkirken er der dog byttet rundt, så man har bygget ovenfra og ned et dæk ad gangen.

Besværlig men god placering

Med de mange byggemæssige udfordringer i jorden under den gamle kirke kunne man mene, at det havde været enklere at placere den kommende metrostation i en anden del af Frederiksstaden, der også lægger jord til Amalienborg Slot.

Men der er en særlig grund til, at stationen bliver kilet ind i undergrunden mellem Bredgade og Store Kongens Gade.

- Når Cityringen åbner, vil Marmorkirken få op til 11.000 passagerer dagligt. Det svarer nogenlunde til det antal, Høje-Taastrup og Aarhus Banegård har den dag i dag. Så helt uvæsentlig synes jeg ikke placeringen er, siger Henrik Greve

Han fastslår, at det er slut med byggebøvl på matriklen.

- Det er det ja. Vi har overstået den værste forhindring. Når vi har gravet ned og støbt bundpladen, som vi har gjort nu, har vi en meget stabil stationskasse. Så kommer boremaskinerne i marts og til sommer, og når de er igennem, har vi overstået to milepæle, men de er ikke nær så kritiske, som hele udgravningsfasen har været.

  • Print
  • Del artiklen: