Nyt it-system giver ventetid på hospitaler: 'Vi har haft kø ud til parkeringspladsen'

Sundhedsplatformen giver travlhed og længere ventetid på flere af akutmodtagelserne i Region Hovedstaden.

På Bispebjerg Akutmodtagelse har personalet haft mere travlt efter, at It-systemet Sundhedsplatformen blev indført. Det tager nemlig meget længere til at registrere patienten, end det gjorde før. Arkivfoto (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Lange køer ved skranken og længere ventetid for syge og sårede patienter.

Det nye it-system Sundhedsplatformen har skabt flaskehalse på flere af akutmodtagelserne i Region Hovedstaden. Det bekræfter fire hospitaler over for DR P4 København.

Det gælder blandt andet på Bispebjerg Hospital, der for nyligt er kommet med på Sundhedsplatformen.


Her vurderer ledende oversygeplejerske Charlotte Rahbek, at Sundhedsplatformen i gennemsnit giver syv minutters mere tid foran skærmen per patient.

- Det giver meget længere kø, fordi der skal tastes oplysninger ind om det samlede patientforløb, og det skal gøres fra starten. Vi har oplevet kø-ophobninger på ventearealerne helt ud på parkeringspladsen, fortæller Charlotte Rahbek.

Vicedirektør på Bispebjerg Hospital, Kristian Antonsen, bekræfter tendensen.

Når man kommer som syg og såret, så er det ikke sjovt at stå i kø.

Charlotte Rahbek,ledende oversygeplejerske

- Vi kan godt mærke, at vi har fået et nyt system, og at der er nogle mere tidskrævende procedurer med patienter, der henvender sig i akutmodtagelsen, siger han.

Ophobningerne giver længere ventetid, som både går ud over personale og patienter, oplever Charlotte Rahbek.

Fakta om Sundhedsplatformen
  • Sundhedsplatformen er et it-system til 2,8 milliarder kroner og skal erstatte op mod 30 it-systemer på hospitalerne.
  • Frem mod 2018 skal det indføres på samtlige sygehuse i Region Hovedstaden og Region Sjælland.
  • Sundhedsplatformen indføres på ét hospital ad gangen, og systemet udbygges løbende af it-folk, klinikere og projektmedarbejdere.

Kilde: Region Hovedstaden

- Når man kommer som syg og såret, så er det ikke sjovt at stå i kø, det er den ene del. Den anden del er, at personalet synes, at det er svært, at der står så mange i kø, for man vil jo gerne hjælpe hurtigt, siger hun.

Udover Bispebjerg bekræfter også Glostrup og Hvidovre Hospital, at deres akutafdelinger oplever længere ventetid efter indførelsen af Sundhedsplatformen, imens Nordsjællands Hospital bekræfter, at deres akutafdeling oplever et øget arbejdspres.

På Glostrup Hospitals akutklinik skabte Sundhedsplatformen et pres på afdelingen, da den blev indført i november 2016.

Det fortæller Birgitte Rav Degenkolv, der er hospitalsdirektør på Amager og Hvidovre Hospital, der også dækker Glostrup Akutklinik.

- Personalet oplevede umiddelbart efter indførelsen stor travlhed, fordi processerne tog længere tid, når de skulle arbejde i Sundhedsplatformen. Så det betød også, at patienterne, der kom i akutklinikken i Glostrup fik lidt længere ventetid, siger Birgitte Rav Degenkolv.

For at komme pres og ventetid til livs, besluttede ledelsen blandt andet at planlægge anderledes og vagtsatte en ekstra læge i afdelingen i en periode. Derudover ændrede man på arbejdsgangene på akutklinikken.

På Bispebjerg Hospital er direktionen også i øjeblikket i gang med at se på løsninger, der kan afhjælpe presset i akutmodtagelsen.

-Det, vi kan gøre nu, er at prøve at optimere de nye arbejdsgange, så det øgede tidsforbrug bliver minimeret mest muligt, men det er altså noget, der tager tid, siger Kristian Antonsen.