Teknisk skole bruger knap 10 millioner på reklame

Det er nødvendigt, hvis vi skal vokse, mener man På Technical Education Copenhagen.

Der er brug for at styrke erhvervsuddannelsernes brand og det koster penge, lyder det fra en af de skoler, der bruger flest penge på markedsføring. (Foto: Lars Rasborg © Scanpix)

Reklamer på Facebook, Google og til diverse arrangementer. Den slags markedsføring brugte erhvervsskolen TEC - Technical Education Copenhagen - sidste år 9,7 millioner kroner på.

Og det er nødvendigt med et stort budget for at trække nye elever til, mener marketingchef hos TEC, Morten Berthelsen.

- Der er en politisk ambition om, at mange flere skal tage en erhvervsuddannelse. Vi skal vokse med 40-50 procent de næste fem år, og det kræver, at man er kreativ i sin måde at præsentere erhvervsuddannelserne på og styrker sit brand, siger han.

Skolen er langt fra alene om at poste mange penge i at rekruttere nye elever. Sidste år brugte ungdomsuddannelserne godt 150 millioner kroner på at markedsføre sig med alt fra avisannoncer til foldere og oplysningsarbejde i folkeskolerne. Det viser en opgørelse, som Danske Regioner har lavet, og det møder kritik fra Stephanie Lose (V), næstformand i Danske Regioner, som ikke synes, at der skal bruges "hel masse penge på glittede og dyre annoncer."

Hos TEC er erfaringen dog, at det virker at markedsføre sig på blandt andet søgemaskiner og sociale medier:

- Vi kan se, at vi får flere til vores arrangementer, og når vi spørger de elever, der tilmelder sig, så har de fået kendskab til os via de platforme, som vi bruger penge på at markedsføre os på, siger Morten Berthelsen.

Forkert prioritering

De store markedsføringsposter møder også skepsis hos Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, hvor formand Jens Philip Yazdani mener, at pengene kunne være brugt bedre:

- De penge, som man bruger på flyers og busreklamer, kunne i stedet være brugt på at sikre eleverne god undervisning og bedre feedback eller give lærerne mere forberedelsestid, mener han.

Men den kritik giver kun mening på skoler, hvor kvaliteten af undervisningen halter, mener Morten Berthelsen.

- Vores kvalitet på erhvervsuddannelserne er rigtig god, og så er det vigtigt at fortælle kommende elever, at vi har en god kvalitet, og at de skal komme og uddanne sig her.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på kbh@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.