Transportminister: God idé med tunnel mellem Helsingør og Helsingborg

Transportministeren bakker op om en ny, fast forbindelse til Sverige - men den skal ikke indeholde togskinner.

I dag skal med færgen for at komme fra Helsingør til Helsingborg. Står det til transportminister Ole Birk Olesen (LA) kan den i fremtiden blive erstattet af en tunnel. (Foto: Brian Bergmann © Scanpix)

For første gang siger transportminister Ole Birk Olesen (LA), at han synes en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg er en god idé.

- Det giver rigtig god mening. En fast forbindelse er et bedre tilbud end færgen, fordi det går hurtigere, og alt tyder på, at hvis vi laver en vejforbindelse, så kan den finansiere sig selv via de brugerbetalinger, som bilisterne lægger, siger han.

Men skal der laves en tunnel, bør det være uden togskinner, mener han.

- Bilforbindelsen kan betale sig selv via bilejernes brugerbetalinger. Lige så snart vi skal lave en jernbanedel, bliver projektet cirka dobbelt så dyrt, men jernbanen er ikke i stand til at betale sin del. Så skal der et stort skatteydertilskud ind, siger ministeren.

Helsingør Kommunes borgmester Benedikte Kiær (K) er glad for transportministerens opbakning til en fast forbindelse til Helsingborg. Men hun ærgrer sig over, at planerne ikke inkluderer togskinner:

- Jeg kan ikke forstå modstanden mod at sikre, at der er en offentlig transport.

Mens transportministeren argumenterer med, at det er for dyrt at ombygge togforbindelsen fra Helsingør, så mener Benedikte Kiær, at der uanset hvad er brug for at investere penge i forbedringer af Kystbanen:

- Det er helt nødvendigt, for den kører simpelthen ikke godt nok, som den gør i dag. Og ellers kan jeg allerede nu anbefale ministeren at lægge fire ekstra spor på motorvejen mellem Helsingør og København, for Kystbanen tager rigtig mange pendlere ind mod København, siger hun.

Region Skånes regionsrådsformand Henrik Fritzon mener til forskel fra den danske transportminister, at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal have kapacitet til både tog- og vejtrafik.