Uber vil tilbage til Danmark: Hotellerne hilser velkommen

Uber lover at overholde loven, men ved endnu ikke, hvordan de vil bære sig ad med det.

Det kan godt lade sig gøre at finde en model, der lever op til de danske regler for taxikørsel, lyder det fra Uber i Danmark, som arbejder på at vende tilbage til Danmark. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Det er ikke mere end tre måneder siden, at kørselstjenesten Uber forlod Danmark i protest mod en ny taxilov, der blandt andet kræver taxameter og videoovervågning i bilerne.

Men nu melder selskabet sig klar til at forsøge sig på det danske marked igen.

- Vi er parate til at tilpasse os danske forhold, og vi håber, at der kan blive en dialog om, hvordan sådan en model kunne se ud, siger Kristian Agerbo, talsperson for Uber i Danmark.

Uber er siden selskabet kom til Danmark i 2014 blevet anklaget for ulovlig taxikørsel og politianmeldt.

I dag sidder fem Uber-chauffører på anklagebænken i Københavns Byret i en ny bølge af sager om piratkørsel.

- Vi lavede nogle begynderfejl i Danmark, det indrømmer vi gerne, men vi skabte noget, som folk var glade for, mener Kristian Agerbo, der samtidig lover, at det nye Uber vil overholde dansk lovgivning.

En model for, hvordan det kan foregå, arbejder Uber på lige nu, fortæller talspersonen. Han kan dog endnu ikke fortælle detaljer om, hvordan en modellen kommer til at se ud.

Men så længe, at det bliver en lovlig model, er det noget, man ser frem til på hovedstadens hoteller og i restauranterne, som er blandt af Københavns største taxaforbrugere.

- Det er helt klart noget, vi vil hilse velkommen, siger direktør på Hotel Alexandra i København, Jeppe Mühlhausen, som dagligt oplever at skulle vente op mod 40 minutter på at skaffe taxaer til hotellets gæster.

Noget han ikke er alene om.

I en rundspørge, som brancheorganisationen Horesta har lavet blandt hoteller og restauranter i København, oplever 84 procent længere ventetid på taxaer nu end for et år siden, hvor Uber stadig havde biler kørende rundt i København.

Ifølge administrerende direktør i Horesta, Katia Østergaard, er al konkurrence på markedet en god ting.

- Jeg hilser alle virksomheder, der lever op til de danske regler, velkommen, og det lyder kun rigtig godt, hvis Uber er på vej tilbage, siger hun.

Hun mener, at den længere oplevede ventetid på taxaer skyldes, at der er for få taxaer på gaden i København og for meget vejarbejde til, at de taxaer, der er, kan komme omkring.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på kbh@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.