Venligt personale og bedre information: Det er vigtigst for patienter på hospitalet

En tur på hospitalet er aldrig en sjov affære, men for patienter indlagt på et af Region Hovedstadens hospitaler er utilfredsheden særligt stor, viser ny patientundersøgelse.

Knap 43.000 patienter fra hospitalerne i Region Hovedstaden har deltaget i en ny stor undersøgelse af patienttilfredshed. (© DR)

Det første man møder, når man træder ind på et hospital, er som regel personalet, og for mange patienter er det derfor vigtigt at blive mødt med venlighed og klar tale.

Sådan lyder det fra flere af patienterne og pårørende på Herlev-Gentofte Hospital i dag, efter hospitalet igen har scoret dårligt i den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser for 2016.

Her har patienterne svaret på, hvor tilfredse de er med for eksempel den information, de har fået af personalet, og om der er sket fejl under indlæggelsen.

Her ligger Region Hovedstaden på næsten alle områder under landsgennemsnittet, og særligt tilfredsheden på Herlev-Gentofte Hospital trækker ned.

Når det gælder de patienter, der kommer ind til en planlagt indlæggelse, får hospitalet dårligere karakterer på personale, ventetid og information før og under indlæggelsen, end det gjorde i samme undersøgelse sidste år.

Det er parametre, der har stor betydning, lyder det fra flere patienter:

- Det er vigtigt, at personalet er venlige, og at man føler sig tryg og hørt. Samtidig skal personalet fortælle, hvad der skal ske, så man forstår, hvad der er galt med en, og hvordan de har tænkt sig at behandle det, siger Jeanette Andrea Rasmussen, der er patient.

Særligt ventetid er et af de punkter, hvor patienterne er meget utilfredse, og her har personalet en vigtig opgave.

-Det er man kommer ind til den aftalte tid, så man ikke skal stå og vente. Hvis man er syg, er det ikke fedt at sidde på en stol og vente flere i timer, siger Susanne Hansen, der er med sin søster på hospitalet.

Hun bliver bakket op af Flemming Sørensen, der også efterspørger bedre information, når han besøger sin syge ven.

- Som pårørende er det vigtigt med information, så man ikke render forvirret rundt. Man kan let blive forvirret, når man ikke har sin daglige gang på et hospital, siger han.