Lav oliepris presser dansk konkurrenceevne

Konkurrencefordelen for danske virksomheder bliver mindre i øjeblikket, fordi energipriserne falder.

Historisk lave oliepriser gør det sværere for energislugende virksomheder at konkurrere globalt.

Kartoffelmelsfabrikken KMC i Brande er én af landets meget energislugende virksomheder, men direktør Jesper Jensen ser alligevel helst, at prisen på olie og naturgas får et nøk opad.

- Jo lavere energipriserne bliver, jo sværere får vi ved at konkurrere, siger han.

Selv om KMC bruger meget energi, har virksomheden en meget energieffektiv produktion sammenlignet med udenlandske konkurrenter.

- Da vi konkurrerer på et globalt plan, gør lavere energipriser det sværere at konkurrere, fordi vi har en konkurrencefordel idet energipriserne er høje, siger direktør Jesper Jensen.

Samlet set får dansk industri en håndsrækning for de lave energipriser, oplyser vicedirektør Kent Damsgaard fra Dansk Industri.

Han erkender dog, at de mest energislugende danske virksomheder har en alvorlig udfordring.

- Når energipriserne falder globalt, vil konkurrenter med en stor energiregning, fordi de er meget forurenende, slippe nemmere af sted med deres energiregning. Det gør jo så, at den konkurrencefordel danske virksomheder har, bliver væsentligt mindre, siger Kent Damsgaard.

En tønde råolie blev i tirsdags solgt til under 30 dollar på markedet i New York - og analytikere fra storbanken Citigroup vurderer, at markedet står over for nye prisfald til 20 dollar per tønde.

KONTAKT REDAKTIONEN

Du er velkommen til at kontakte os på 9610 7500 eller skrive til os på vest@dr.dk.
Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.