Lav oliepris presser dansk konkurrenceevne

Konkurrencefordelen for danske virksomheder bliver mindre i øjeblikket, fordi energipriserne falder.

Kartoffelmelsfabrikken KMC i Brande er én af landets meget energislugende virksomheder, men direktør Jesper Jensen ser alligevel helst, at prisen på olie og naturgas får et nøk opad.

- Jo lavere energipriserne bliver, jo sværere får vi ved at konkurrere, siger han.

Selv om KMC bruger meget energi, har virksomheden en meget energieffektiv produktion sammenlignet med udenlandske konkurrenter.

- Da vi konkurrerer på et globalt plan, gør lavere energipriser det sværere at konkurrere, fordi vi har en konkurrencefordel idet energipriserne er høje, siger direktør Jesper Jensen.

Samlet set får dansk industri en håndsrækning for de lave energipriser, oplyser vicedirektør Kent Damsgaard fra Dansk Industri.

Han erkender dog, at de mest energislugende danske virksomheder har en alvorlig udfordring.

- Når energipriserne falder globalt, vil konkurrenter med en stor energiregning, fordi de er meget forurenende, slippe nemmere af sted med deres energiregning. Det gør jo så, at den konkurrencefordel danske virksomheder har, bliver væsentligt mindre, siger Kent Damsgaard.

En tønde råolie blev i tirsdags solgt til under 30 dollar på markedet i New York - og analytikere fra storbanken Citigroup vurderer, at markedet står over for nye prisfald til 20 dollar per tønde.

  • Print
  • Del artiklen: