Mens vi venter på elbilerne: Milliarddyr benzinblanding er kun midlertidig løsning

Stort bioraffinaderi ved Holstebro skal i fremtiden lave miljøvenligt brændstof, men folk bag erkender allerede nu, at milliardprojektet kun er en overgangsløsning.

Det går for langsomt med at indføre el-biler, så vi har brug for alternativer til benzin og diesel, mener Det Økologiske Råd. (Foto: Kristoffer Juel Poulsen © Scanpix)

Det milliarddyre bioraffinaderi i Maabjerg ved Holstebro, som endnu ikke er bygget, er ikke en fremtidsløsning - kun en overgangsløsning.

Bioraffinaderiet skal levere miljørigtig bioethanol til de forbrændingsmotorer, som de fleste biler kører med i dag. Men det er elbiler, som er fremtidens transportmiddel, ikke forbrændingsmotorer, fastslår Christian Ege, der er sekretariatsleder i Det Økologiske Råd.

Bioethanol
  • Udleder ifølge det amerikanske energiministerium 19-86 procent mindre CO2 end benzin ved forbrænding, afhængigt af produktionsmetoden. Maabjerg Energy Center vil producere bioethanol, som giver den maksimale effekt på 86 procent.
  • Bioehthanol er lovpligtigt. Danmark har tilsluttet sig EU-krav om, at mindst 5,75 procent af benzinen skal være erstattet af biobrændsel i 2012.
  • 2. generations bioethanol fremstilles typisk af stokkene fra majs eller af halm. I modsætning til 1. generationsbioethanol, som blev fremstillet af korn eller majs, lægger den altså ikke beslag på fødevarer.

Kilde: Maabjerg Energy Center

Og hos konsortiet bag bioraffinaderiet i Maabjerg er man faktisk enige.

- Vi er meget bevidste om, at vi er en overgangs-teknologi. Men der vil gå en del år, før vi alle kører i elbiler. Og i den periode kan vi levere bæredygtig bioethanol, siger kommunikationsrådgiver Thomas Maxe.

Derfor er Det Økologiske Råd også positive overfor planen om at bygge det store bioraffinaderi ved Holstebro, hvor halm skal omdannes til såkaldt 2. generations bioethanol. Tidligere har man ude i verden især benyttet korn og majs, altså fødevarer, til fremstilling af bioethanol. Det kaldes 1. generations bioethanol.

- Vi har et rigtig stort problem med, at vores transportsektor er helt afhængig af benzin og diesel i dag. Det går for langsomt med at indføre el-biler, så vi har brug for alternativer til benzin og diesel. 2. generations bioethanol, som de vil lave på Maabjerg, er en af mulighederne. Men det er ikke løsningen på lang sigt, så vi bør ikke lave flere af den slags anlæg i Danmark, siger Christian Ege.

Konsortiet bag bioraffinaderiet i Maabjerg er fortsat i gang med forhandlinger, der afgør, om projektet overhovedet bliver til noget. Den London-baserede kapitalfond, Pioneer Point Partners, er parat til at investere 160 millioner euro i projektet, men der er fortsat flere brikker, som mangler at falde på plads.

- Hvis det lykkes, så kan teknologien fortsat være interessant også udover landets grænser. Selv om det nok er en overgangsløsning, så er det en periode, som alle andre lande også skal igennem, konstaterer kommunikationsrådgiver Thomas Maxe fra Maabjerg Energy Center.

KONTAKT REDAKTIONEN

Du er velkommen til at kontakte os på 9610 7500 eller skrive til os på vest@dr.dk.
Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.