Ny taxilov skal sikre kørsel over hele landet

Taxivognmænd i landdistrikter giver op. Det problem skal en ny taxilov gøre op med.

Der skal være taxidækning i hele landet. Også i landdistrikterne.

Det er én af hovedoverskrifterne for et arbejde, som Folketinget er gået i gang med. Det skal føre til en ny taxilov.

Udfordringen er, at det kniber med at sikre taxidækningen på landet.

Den tidligere centerby, Ulfborg mellem Holstebro og Ringkøbing, har for eksempel mistet sin lokale Taxa, og Lemvigs taxichauffører har været i fare for at blive sparet delvist væk af kommunen.

En ny taxilov skal stoppe taxidøden på landet, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

- Det er svært, men det er klart det mål vi går efter i Venstre.

Kristian Pihl Lorentzen foreslår blandt andet, at den offentlige servicetrafik tænkes ind i løsningen, så flextrafik og kørsel med patienter, ældre og handicappede i større grad skal lægges ud til for eksempel landtaxierne.

- De ting er vi nødt til at prøve at tænke sammen og finde nye løsninger, som ender op med, at det er muligt at drive taxivirksomhed, også i landdistrikterne, understreger han.

Vognmand: Kommuner skal handle lokalt

Inger Therkildsen er indehaver af Kalø Taxa og leder en landtaxa-forening, der strækker sig fra vest til øst i Region Midtjylland.

Hun peger på, at det store problem ligger i, at kommunerne ikke er gode nok til at handle lokalt, men i stedet sender for eksempel kørselsopgaver ud i store udbudsrunder.

- Det lokale plejehjem i dag må jo ikke engang gå op til den lokale købmand for at købe en halv liter fløde. Det skal storindkøbes det hele. Men hvad nu, hvis de kun skal bruge den halve liter fløde? Så kan man da ligeså godt støtte de lokale, siger hun.

  • Print
  • Del artiklen: