Sådan sikrer du dig mod svindel, når du handler med private via Facebook

GUIDE: Det er en god idé at være på vagt over for svindlere. Tjek sælgeren så godt du kan.

Brug din sunde fornuft, når du handler på nettet. Det er ét af de råd, som Forbrugerklagenævnet giver dig. (Foto: stock.xchng © stock.xchng)

Du er dårligere stillet, hvis du vælger at købe en vare fra en privat person, end hvis du køber varen fra en butik eller en internetbutik.

For at undgå at blive snydt af falske sælgere på Facebook, er det derfor en god idé at holde øje med faresignalerne.

Hvis du kaster dig ud i en handel med en person, du har mødt på nettet, har Forbrugerklagenavnet disse råd:

  • Hvem er sælger?
    Undersøg om personen, du vil handle med, virker troværdig.
  • Ring og spørg
    Ring til sælger og stil uddybende spørgsmål. Det kan give dig en god fornemmelse af, om det er en reel og troværdig sælger.
  • Snak med din bank
    Spørg din bank om du er sikret, og hvordan du er sikret, hvis noget går galt.
  • Betal med mobilepay
    Sørg for at betale med MobilePay eller kreditkort. På den måde har du en kvittering for dit køb.
  • Betal først når du har modtaget varen
    Hvis det er muligt så lav en aftale med sælger om, at du overfører pengene, når varen er ankommet.
  • Brug din sunde fornuft
    Bevar din kritiske sans og overvej om tilbuddet er for godt til at være sandt.
  • Vær klar over dine rettigheder
    Man er langt bedre beskyttet, hvis man handler med en virksomhed frem for med en privat. Klagemulighederne er bedre, hvis der er mangler på varen.

    Kilde: Kathrine Bjørnager, Forbrugerklagenævnet

KONTAKT REDAKTIONEN

Du er velkommen til at kontakte os på 9610 7500 eller skrive til os på vest@dr.dk.
Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.