Trendforsker: Nu vil vi have drinks fremfor specialøl

Vi trænger til mere luksus end specialøllene lugter af, mener trendforskeren.

Glem specialøllen!

Drinks og cocktails bliver vores nye favoritter, når der skal alkohol på bordet, spår en trendforsker.

Det kan ramme de mange nye og gamle bryggerier, som siden finanskrisen har flerdoblet salget af specialøl til os forbrugere.

Specialøllen hører til finanskrise-tiden, hvor vi søgte noget jordnært, forklarer trendforsker Louise Byg Kongsholm fra PEJ-gruppen i Herning.

- Nu begynder økonomien at vende igen, og så er der behov for at sadle om til noget, der igen dufter en lille smule mere af luksus er lidt dyrere. Det er whisky, gin og vodka - gerne som cocktails, siger hun.

Der vil fortsat være et marked for øl

Specialøl udgør 15 procent af salget på det danske ølmarked. Thisted Bryghus står for én af de 15 procent.

Her er man opmærksom på udviklingen, fortæller administrerende direktør Aage Svenningensen.

- Men som det er lige p.t, så er det øl, der er vores hovedproduktområde, og det vil det også være i fremtiden, siger han.

Der vil da også altid være et marked for øl, siger trendforsker Louise Byg Kongsholm.

Danskernes øl-forbrug generelt er faldet med mere end en femtedel siden 2003. Til gengæld er salget af specialøl flerdoblet.

2015 blev rekordår for antallet af nye specialøl. I alt 1298 nye øl kom på markedet. Det er omtrent det dobbelte af, hvad der kom på markedet efter finanskrisen.

  • Print
  • Del artiklen: