Vi nudges til at købe sundt i januar

Supermarkederne skubber ekstra meget til os for at købe mere sundt i januar.

Tre kroner for en pose med et kilo gulerødder. Ti kroner for en slankebar. Det lokker Netto sine kunder med i denne uge.

Discountkæden er ikke alene. Supermarkedernes tilbudsaviser bugner af sunde tilbud i årets første måned, og det er der en grund til, siger kommunikationskonsulent Martin Møller Aamand fra Dansk Supermarked.

- Netop i januar forsøger mange danskere at leve sundere og tabe nogle kilo. Det får detailkæderne til at målrette deres tilbud mod et sundere valg, fortæller han.

Specielt inden for frugt og grønt kan Dansk Supermarked se, at der er øget efterspørgsel i januar.

- Vi sætter fokus på sunde varer som frugt, grønt og slankeprodukter i januar, hvor vi ved, at kunderne går op i den slags. Efter jul er der måske nogen, der har dårlig samvittighed eller har fået lidt ekstra at spise i forhold til, hvad de plejer. Det er den efterspørgsel hos kunderne, vi efterlever, siger han.

Fakta om nudging
  • Nudging er at "puffe" til forbrugerne og øge sandsynligheden for, at man tager et valg, som nogen har bestemt, at man skal tage.
  • I projektet "Et kærligt grønt skub" forsøgte man at øge salget af blomkål ved at sætte et skilt op ved blomkålen, hvor der stod "kog mig sammen med kartoflerne". Det gav en stigning i salget af blomkål på 45 procent.
  • Supermarkederne kan anvende bestemte farver på tilbudsskiltene. Hvis man vil øge salget af en vare, kan farven ændres fra hvid til orange eller rød, som vi instinktivt forbinder med tilbud.
  • Vi vil gerne handle i øjenhøjde. Derfor bliver bestemte varer placeret alt efter, om henvender sig til børn eller voksne.
  • A-pladserne i supermarkedet er enten ved indgangen eller ved udgangskasserne.

Kilde: Klinisk diætist Stine Junge Albrechtsen

Puffes i supermarkedet

Det er ikke kun i tilbudsaviserne, at de sunde tilbud står i kø. Også i supermarkederne er grøntsager og slankeprodukter placeret centralt i butikken eksempelvis ved indgangen eller ved udgangskassen, for at forbrugerne skal få øjnene op for dem.

Det hedder nudging, hvilket betyder at puffe til forbrugerne, forklarer Stine Junge Albrechtsen, der er klinisk diætisk og medforfatter til bogen "Nudging - Slip madens magt".

- Kæderne bruger nudging rigtig meget, for det er et spørgsmål om kroner og ører. Det handler om at øge sandsynligheden for, at en vare bliver solgt, siger hun.

Det er nemlig effektivt at nudge forbrugerne.

- Jeg tror, de fleste af os har prøvet at stå i en kassekø og snuppe en chokoladebar uden at have overvejet det på indkøbslisten, siger Stine Junge Albrechtsen.

Godt købmandskab

Selv om supermarkederne bevidst forsøger at få os til at købe bestemte produkter, så afviser Dansk Supermarked, at det er manipulation af forbrugerne.

- Vi synes ikke, at det er manipulation. Det afspejler den efterspørgsel, vi mærker hos kunderne, og vi følger op på den tendens og trend, der er blandt kunderne. I januar har folk fokus på sundhed, og derfor tilpasser vi vores tilbud og butikker efter det. Det er sådan set bare godt købmandskab, siger Martin Møller Aamand fra Dansk Supermarked.

En god form for manipulation

Stine Junge Albrechtsen mener også, at forbrugerne har et valg.

- Det er manipulation, hvor vi frivilligt lader os manipulere. Men manipulation er ofte noget ondt, hvorimod nudging er godt. Det er ikke nogen, der siger, at vi skal købe hakket oksekøb, bare fordi det er på tilbud, siger hun.

Hun mener dog, at vi som forbrugere skal være opmærksomme på, hvad detailkædernes nudging kan få os til.

- Mange af de ting, som vi bliver nudget til at købe, er ikke altid de sunde valg. Dem, der har fået de bedste pladser i supermarkedet, vil måske hellere sælge os cola end agurkestænger. Derfor er det fint at have en plan for, hvad man vil købe, når man går ind i en butik, siger Stine Junge Albrechtsen.

Usunde varer fylder stadig

Selv om vi bliver overdænget med tilbud på sunde varer i januar, så fylder slik, sodavand og chips stadig godt op i supermarkederne.

- Produkterne er stadig i butikkerne, og det står kunderne frit for, hvad de vil vælge. Kunden er selv den bedste til at vurdere, hvad der er brug for, siger kommunikationskonsulent Martin Møller Aamand fra Dansk Supermarked.

  • Print
  • Del artiklen: