Bybus fik klippet pladerne: Kunne ikke bremse på forhjul

Ved et kontroltjek af bybusser i Aalborg fandt politiet på syv ud af elleve bybusser fejl på bremser og nødudgange.

Dybt skuffende og helt uacceptabelt.

Sådan lyder reaktionen fra borgmester i Aalborg Kommune Thomas Kastrup-Larsen (S) efter, at politiet ved et kontroltjek af elleve bybusser fandt fejl på de syv.

Det skriver Nordjyske Stiftstidende i dag.

I halvdelen af tilfældene handlede det om problemer med bremserne, og i et enkelt stod det så grelt til, at en bus fik klippet nummerpladerne, da den slet ikke kunne bremse på højre forhjul.

- Det skal de her selskaber have strammet op på med det samme, siger Thomas Kastrup Larsen, der også er formand for Nordjyllands Trafikselskab, der driver bybusserne i Aalborg.

- Det er ekstra skuffende, for vi skal ikke mere end to år tilbage for at finde en lignende situation, og nu kan vi se, at det begynder at halte igen. Det er ikke godt nok, for det handler om passagerernes sikkerhed, siger han.

Hos Nordjyllands Politi tager man ligeledes situationen meget alvorligt.

- Vi lavede en bremseprøve på den bus, som overhovedet ikke kunne bremse på højre forhjul. Vi kørte med 30 til 40 km/t. og trykkede bremseren i bund, og da endte bussen næsten helt på tværs af vejen, så det kan have fatale konsekvenser og gå ud over mange andre på vejen, siger politiassistent Peter Lindholt.

Busserne ejes og bemandes af blandt andre selskabet Keolis, hvor man nu har iværksat en undersøgelse af, hvordan det kan lade sig gøre, at busserne sendes på vejene med fejl.

- Det kan siges ganske kort: Det er ikke godt nok. Allerede i går gik vi i gang med at kigge på, hvad det er for nogle interne kontroller, der ikke har virket, siden en bus, der ikke kan bremse på højre forhjul ryger på gaden, siger Joakim Vasehus, kommunikationsdirektør hos Keolis.

Ved kontrollen bed politiet desuden mærke i, at busserne har installeret følere, der kan registrere hårde opbremsninger og udsving i kørslen.

Det skal hjælpe chaufførerne til at køre mere komfortabelt og bremse mindre, men det går ud over bremserne, kommer det fra politiassistent Peter Lindholt.

- Det gør, at bremserne ikke bliver brugt nok, og derfor bliver de meget ringe meget hurtigere. Det skal laves om, siger politiassistent Peter Lindholt.

Hos Keolis bekræfter man, at man har sensorer ved bremserne, og at chaufførerne får udarbejdet en rapport om, hvor komfortabelt de kører, og om der er pludselige opbremsninger.

Joakim Vasehus fra Keolis forsikrer, at man vil tage politiets kritik af busselskabets brug af censorer med i den interne undersøgelse.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på nord@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.