Forsvarsminister åbner kattelem for at bevare flådereparationer i Danmark

Frygt for at miste jobs til udenlandske firmaer

Søværnets skibe skal blive hjemme i Danmark, når de skal repareres, og ikke sejles til Gibraltar, Sicilien eller Grækenland. Sådan lyder ønsket fra en række nordjyske politikere.

De får nu lov at tale deres sag, for forsvarsministeren lover at tage sagen op i forligskredsen.

Blandt andre har både Bjarne Laustsen (S) og Preben Bang Henriksen (V), begge nordjysk valgte folketingsmedlemmer, kontaktet forsvarsminister Carl Holst (V) og bedt ham ændre beslutningen om at reparationen af flådens skibe fremover skal sendes i EU-udbud.

- Jeg hører også, at Hjemmeværnets 30 skibe derudover skal i udbud, og det er helt katastrofalt, lyder det fra Bjarne Laustsen med henvisning til, at det vil koste danske arbejdspladser.

Drøftes efter sommerferien

Opgaven er ikke sendt i endeligt EU-udbud endnu. Foreløbig er der bare gennemført en såkaldt prækvalifikation af værfter. Netop derfor ligger der en mulig kattelem og en håndsrækning fra ministeren.

I en skriftlig kommentar til DR Nordjylland skriver Forsvarsministeriet:

- Sagen vil - inden prækvalifikationen endeligt afsluttes og et egentligt udbud iværksættes - blive drøftet igen i forligskredsen efter sommerferien.

Preben Bang Henriksen har også fået besked fra forsvarsminsiteren om, at man vil genoverveje sagen.

Det er jeg utrolig glad for. Det giver håb.

Preben bang henriksen (V), mf

- Det er jeg utrolig glad for. Det giver håb, siger han.

1.000 danske jobs kan være på spil

Det er en ældre beslutning, at reparationen af flådens skibe fremover skal sendes i EU-udbud. Det har mødt kritik fra blandt andre Karstensens Skibsværft i Skagen og Orskov Yard i Frederikshavn, der frygter at miste ordrer til konkurrenter i udlandet.

De to værfter mener, at forsvarsministeren bør bruge en særlig paragraf i Romtraktaten til at undgå, at reparationerne til en værdi af cirka 700 millioner kr. over syv år sendes i udbud.

Hvis et udenlandsk værft løber med ordrerne, så går de danske skattekroner til det.

- Vi har regnet ud, at 40 procent af udgiften kommer tilbage i statskassen via skat i dag, så vi mener, at man økonomisk set skyder sig selv i foden ved at udlicitere, har bestyrelsesformand for Orskov Yard, Niels Ørskov, tidligere sagt.

Ifølge direktør i brancheorganisationen Danske Maritime, Jenny Braat, kan 1.000 job på de danske værfter være på spil, hvis flådens skibe skal repareres i udlandet.

  • Print
  • Del artiklen: