Hotel blev truet med shitstorm - fik i stedet 700 likes

Det kan betale sig at være proaktiv, når en vred kunde truer med at hænge en virksomhed ud på nettet

Åbenhed er den bedste måde at forhindre massiv kritik på de sociale medier.

Det kan Hotel Chagall fra Aalborg skrive under på, efter de lørdag blev truet med såkaldt shitstorm af en gæst, der ikke ville betale for rengøring, efter han havde røget på et ikke-ryger-værelse.

Derfor var det nødvendigt med en proaktiv handling, siger hotellets marketingschef, Sophie Svenstrup Pedersen.

- Vi er et lille hotel og vi har simpelthen ikke råd til dårlig publicity, siger hun.

Hotellet spurgte sine følgere på Facebook, om det er okay at give bøder til gæster, der ryger på ikke-rygerværelser.

- Hvis vi først reagerede, når lavinen rullede, så ville det være umuligt at bremse, vurderer marketingschefen.

Kære følgere og alle med en holdning: Vil I være søde at hjælpe os? 🤔 Vi havde i dag en rigtig træls oplevelse med en gæ...

Opslået af Hotel Chagall på 23. januar 2016

200 personer har kommenteret opslaget, og langt de fleste bakker op om hotellet.

- Shitstorm er blevet den moderne afpresningsform og jeg forstår udmærket, at I forsøger at komme det i forkøbet, skriver Ronni Steenfeldt blandt andet på hotellets Facebookside.

Udover opbakning i den konkrete sag, så er der også en anden gevinst ved sagen, siger Sophie Svenstrup Pedersen, der kalder sagen en appelsin i hotellets turban.

- Lige pludselig er der nogle folk, der bliver præsenteret for vores hotel, som ikke har kendt til det før. Og vel at mærke i en positiv kontekst, for det er de færreste, der har haft noget negativt at sige, konstaterer Sophie Svendstrup Pedersen.

Hotellets åbenhed er helt rigtig, siger ekspert i sociale medier Thomas Thomsen fra firmaet Konxion.

- De har kunderne med til bords og spørger dem, hvordan de skal tackle en given sag, og det synes jeg simpelthen er en genistreg, siger Thomas Thomsen.

Han lægger vægt på, at Hotel Chagall ikke hænger sin gæst ud.

- Det er jo ikke selvtægt, så de gør det på en sober måde, siger Konxions kreative direktør.

Han advarer mod at forsøge at starte en shitstorm, som han iøvrigt sammenligner med tidligere, hvor det var et læserbrev i avisen, der blev brugt som pression.

- Hvis man ikke har en god sag, så er vi altså 3,5 millioner danskere til at sige, at man har en dårlig sag, siger Thomas Thomsen.

Hvad synes du om hotellets måde at håndtere sagen på?

Opslået af DR Nyheder på 25. januar 2016

  • Print
  • Del artiklen: