Kommunalpolitikere indtager skærme og facader: Sætter valgplakater op før tid

Kandidater køber sig til plads på reklameskilte, inden de må hænge valgplakater op.

Flere kandidater til kommunalvalget har for længst taget elektroniske reklameskilte og facader i brug for at gøre opmærksom på sig selv over for vælgerne. (Foto: Søren Flytkjær © DR Nórdjylland)

- Det handler om at komme ud af starthullerne.

Sådan lyder det fra Venstres borgmesterkandidat i Aalborg, Tina French, der allerede har sit ansigt hængende i byen, selvom politikerne efter reglerne skal vente ti dage mere, inden de må hænge deres fysiske valgplakater op.

FAKTA: VALGPLAKATER
  • Du må sætte valgplakater op fra lørdag 28. oktober klokken 12.00.
  • Valgplakaterne må maksimalt fylde 0,8 kvadratmeter og skal hænge 2,3 meter over fortov eller cykelsti.
  • Plakater, strips og snore skal være pillet ned igen senest otte dage efter valgdagen.

Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriet

Tina French har nemlig købt reklameplads på en af de elektroniske skærme i byen, som normalt bruges som reklamespot for firmaer og events - og det må man gerne.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at en valgkamp også handler om synlighed, og vi blev ringet op af en fyr med et godt tilbud, og det er egentlig baggrunden for, at vi er på de her skærme, fortæller Tina French.

Reglerne om hvor og hvornår man må hænge valgplakater op er indført for at undgå en skilteskov i flere måneder, før man kan sætte sit kryds på stemmesedlen. Men der er ikke noget i vejen for at bruge skilte, søjler eller facader, der allerede er godkendt til reklamer.

Det er uanset om det foregår digitalt eller med gammeldags flag eller bannere.

- Principielt har man mulighed for at valgagitere året rundt, siger Bjarne Jess Vennike, jurist hos Vejdirektoratet.

Som politiker er det dog en god ide at overveje, hvilket budskab man sender, og hvordan det bliver modtaget, når man tager reklameskiltene i brug, før der er givet grønt lys for valgplakater.

Det vurderer Robert Klemmensen, professor ved Institut for Statskundskab ved Syddansk Universitet.

- På sin vis er det jo at udnytte loven helt op til grænsen, siger han.

- På den ene side kan man sige, at man sender et signal om, at man går ind for sagen og virkelig gerne vil vinde. På den anden side sender man også et signal om, at man er villig til at presse loven. Det stiller jo selvfølgelig spørgsmålet, om man så også vil gøre det i andre sammenhænge.

Det får imidlertid ikke Tina French til at tvivle på, om det er en god ide at bruge reklameskærmene. Hun tror heller ikke, at folk bliver trætte af at se på politikerne i gadebilledet.

- Frem til valget vil jeg selvfølgelig gøre alt, hvad jeg overhovedet kan for at gøre opmærksom på, at der er et blåt alternativ til det røde, vi har i Aalborg i dag. Men altså vi overholder de spilleregler, der er, og vi skal også huske, at valget er en demokratisk fest, som vi skal gøre opmærksom på, siger hun.

En undersøgelse fra Danske Kommuner har tidligere vist, at 97 procent af alle kandidater til kommunalvalgkampen har i sinde at hænge valgplakater op. Hvor mange der også benytter sig af digitale reklameskilte og lignende er der ingen tal for.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på nord@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.