Ny kritik af populære ladcykler: Børnenes seler er for dårlige

Børnene er ikke spændt tilstrækkeligt fast, lyder kritikken fra Forbrugerlaboratoriet.

En ladcykel koster fra 7.000 til over 30.000 kroner afhængig af, om den har elmotor eller ej. (© DR Nyheder)

Det er ikke kun bremserne, den er gal med på flere af de populære ladcykler.

Som DR de seneste dage har kunnet fortælle, så oplever en del af de kunder, der har valgt at investere i en ladcykel, at bremserne bremser skævt eller sløvt, men det kniber også med fastspændingen af børn.

Sådan lyder det fra Forbrugerlaboratoriet, som er et privat firma, der tester sikkerheden i en række produkter for forskellige interessenter.

- Generelt har vi set, at der er en hel del af ladcyklerne, der har utilstrækkelige ladrum, siger Torben Foged, der er direktør hos Forbrugerlaboratoriet.

Konkret er problemet, at de seler, der skal holde børn, som sidder i ladet spændt fast ikke kan justeres, så de passer til det enkelte barn.

- Hvis en sele ikke er tilpasset det barn, der skal bruge den, kan det glide ud under kørslen eller endnu værre, når der sker en kollision. I værste fald vil børnene risikere at ryge rundt i ladrummet eller helt ud af ladet, siger Torben Foged.

Hos brancheforeningen Danske Cykelhandlere afviser man imidlertid kritikken på vegne af de 400 cykelforretninger, der er medlemmer af foreningen.

Her er man opmærksomme på sikkerheden, understreger Thomas Johnsen, direktør hos Danske Cykelhandlere.

- Jeg har kun kendskab til, at de regler der er, bliver overholdt, og at de cykler, der bliver distribueret, er sikre og forsvarlige, og det skal de også være.

Han kan dog ikke helt udelukke, at der kan blive solgt ladcykler, hvor selerne er utilstrækkelige.

- Jeg kan ikke give nogen garantier. Vi har 400 medlemmer, så det vil være lidt farligt, men vi tilstræber, at alle distribuerer cykler lovligt og forsvarligt, siger han.

Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Venstre og Enhedslisten har tidligere meldt ud, at de vil have efterset reglerne for bremser på ladcykler.

Udstyrsbekendtgørelsen for cykler

  • § 25. Der må på en cykel ikke transporteres flere personer, end den er beregnet til. Børn ikke ældre end 7 år må kun medtages på cyklen, når der er indrettet særlig siddeplads til dem.
  • Stk. 2. Særlige siddepladser til børn skal være tilpasset barnets vægt og højde, og der skal være afskærmning mod hjulegerne.
  • Stk. 3. Børn, der medtages på cykel, skal være forsvarligt fastspændt.

    Kilde: Retsinformation.dk

Opdateret (6.10.2017): Artiklen er opdateret så det tydeligt fremgår, at Thomas Johnson alene taler på vegne af de cykelforretninger og cykelhandlere, der er medlemmer af brancheforeningen Danske Cykelhandlere.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på nord@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.