Unge uden uddannelse: Fokus på udfordringer giver pote i Hjørring

Efter mange år kom Andreas i en klasse, hvor der var fokus på hans autisme. I dag læser han på universitetet.

Et særligt fokus på de udfordrede elever i folkeskolens afgangsklasser har givet pote i Hjørring.

Kommunen har formået at gøre noget ved det faktum, at flere end hver femte unge på 25 år ikke har fået anden uddannelse end folkeskolen.

Ifølge en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har 22 procent af de 25-årige på landsplan ikke fået nogen uddannelse efter folkeskolen. I Hjørring er det kun 17 procent.

En af dem, kommunen har haft held til at hjælpe, er 21-årige Andreas Bjerregaard Laursen. Han havde gennem sin første skoletid en uopdaget autismesygdom.

- Det betød, at jeg havde enormt mange besværligheder med at være social med andre børn, og jeg var derfor meget isoleret, siger han.

Andreas Bjerregaard Laursen fik hjælp, fordi Hjørring Kommune siden 2005 har taget ekstra hånd om de 10. klasseselever, der havde særlige udfordringer.

- De havde netop fokus på, at det var elever, der havde haft det svært i skolen både fagligt og socialt. Lærerne gjorde derfor meget ud af at lave arrangementer, hvor de også selv var til stede og sørgede for, at vi blev godt rystet sammen, siger Andreas Bjerregaard Laursen.

Han vurderer selv, at det i høj grad var 10. klassesforløbet, der gjorde, at han læste videre og i dag studerer historie på universitetet.

- Det gav mig mange af de sociale værktøjer, som skulle til for at klare mig gennem først gymnasietiden og senere videre, siger han.

  • Print
  • Del artiklen: