Et møde kan hjælpe konfliktramte naboer

Boligselskab bruger konfliktmægling i de mest indviklede nabo-stridigheder.

Det gode naboskab halter mange steder.

En boligforening i Aarhus oplever derfor at få flere grove og mere komplicerede naboklager end tidligere, siger teknisk chef Holger Jørgensen fra Boligforeningen Ringgården i Aarhus.

- De klager, når de ikke føler sig trygge ved en anden beboer, forklarer han.

Det er hans afdeling, der modtager naboklagerne fra boligforeningens knap 4.000 lejemål.

I de senere år har han oplevet at få flere uhåndgribelige og meget indviklede klager fra boligforeningens beboere, hvor klagerne blandt andet går på forulempelse, grimme tilråb eller beluring. Det er sager, hvor der ofte kun er én, der klager.

- De er generelt svære at håndtere, og det er meget svært at finde løsninger på, siger Holger Jørgensen.

- Nogle gange lykkes det, men det er faktisk mere undtagelsen. Hvis vi ikke kan finde hoved og hale i, hvad det handler om, så har vi brugt en slags konfliktmægling.

- Så inviterer vi begge parter op på boligforeningen kontor, så vi kan finde ud af, om folk ikke kan snakke sig til rette om, hvad det går ud på, fortæller Holger Jørgensen.

  • Print
  • Del artiklen: