Goodiebags og bobler skal lokke mødre med til uddannelsesmesse

Det falder rektorer på aarhusianske gymnasier for brystet, at kommunale kroner bruges til mor-forkælelse.

Det er højsæson for informationsmøder om ungdomsuddannelserne, og kampen om de unges gunst er hård.

Undersøgelser viser, at den, der har mest at sige for fremtidsvalget, er mor. Derfor vil Aarhus Tech gerne have fat i mødrene, når de på torsdag holder uddannelsesmesse med en lang række erhvervsuddannelser.

De inviterer til ”Mors dag”, og det er med bobler, snacks, goodiebags og et foredrag med en livsstilsekspert.

Men rektorerne på de almene gymnasier i Aarhus har svært ved at se, hvorfor det er mor, der skal tilgodeses, fortæller rektor for Aarhus Statsgymnasium Dorthe Fristrup.

- Vi tænker, at det, de har brug for, er viden om uddannelserne – ikke en goodiebag, som blandt andet er finansieret af kommunale kroner.

Det er rådmand for sociale forhold og beskæftigelse i Aarhus Kommune Thomas Medom (SF), der har fundet initiativet. Han kalder rektorernes reaktion for sølle.

- Man skulle glæde sig over, at der kommer et arrangement, der bringer positiv opmærksomhed over på erhvervsuddannelserne, i stedet for at blive sure over, at der kommer konkurrence fra erhvervsskolernes side, siger han.

Han mener, pengene er givet godt ud. Det er en måde at prøve at nå regeringens mål om, at 25 procent af de unge skal tage en erhvervsuddannelse.

- I Aarhus er vi meget langt fra at være i mål, og derfor er vi nødt til at nytænke den måde, vi prøver at oplyse og præge de unges uddannelsesvalg på, siger Thomas Medom.

Bestemte din mor, hvad du skulle være? // Bente og Andreas

Opslået af DR P4 Østjylland på 25. januar 2016

  • Print
  • Del artiklen: