Kamp om din weekend: Dyrepark, museum eller Ikea?

Ophævelsen af lukkeloven har skærpet konkurrencen om gæster, mener Randers Regnskov.

Efter at lukkeloven blev ophævet, har museer og attraktioner fået hård kamp om gæsterne fra butikscentre og varehuse som Ikea. (ARKIVFOTO) (Foto: Flemming Krogh © Scanpix)

Ophævelsen af lukkeloven har skærpet konkurrencen mellem museer, forlystelsesparker og turistattraktioner om at tiltrække gæster.

Det mener direktør i Randers Regnskov, Henrik Herold.

- Vi har vænnet os til, at man kan alting altid, siger han.

- Det frirum, hvor man tog i Randers Regnskov eller Den Gamle By på en dag, hvor det var umuligt at handle, er forsvundet. Der er andre tilbud og selv det mindste center har en X-Factor-sanger ude om lørdagen.

Regnskov-direktøren ser for eksempel det kæmpestore Ikea-varehus i Aarhus som en hård konkurrent til Randers Regnskov.

- Det er jo blevet et slags oplevelseshus for familien, siger Henrik Herold.

- Man ser ikke på Ikea som et møbelhus, men et sted, hvor vi bliver inspireret til de fælles rammer i vores hjem. Der er faktisk lagt en masse succésoplevelser ind i varehuset. Vi kan få noget at spise derude, det smager udmærket og er billigt. Ungerne kan godt lide at lege i deres legeland. Det er dygtigt gjort, siger han.

- Det er overhovedet ikke en beklagelse. Det er bare sådan, tingene er.

Det ustabile sommervejr har måske hjulpet attraktionerne i kampen med handelslivet.

Randers Regnskov har ifølge direktøren fine besøgstal denne sommer. Djurs Sommerland regner med at tangere besøgsrekorden fra 2015. Og Kattegatcentret melder også om flere gæster end budgetteret.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på P4aarhus@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.